Paragraaf
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Inleiding
Deze paragraaf geeft inzicht in de financiële positie van de gemeente Nuenen. Hiervoor geven we een overzicht van de risico's. Vervolgens zetten we deze af tegen de aanwezige weerstandscapaciteit. Als laatste worden de financiële kengetallen gepresenteerd.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Beleid
Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico’s
In de Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2015 wordt het beleidskader voor het weerstandsvermogen beschreven. Dit kader luidt als volgt:
- De gemeenteraad wordt via de planning en control documenten (begroting en jaarrekening) geïnformeerd over de 15 belangrijkste risico’s, de beschikbare weerstandscapaciteit en de ratio van het weerstandsvermogen;
- De ‘Nota risicomanagement en weerstandsvermogen’ wordt als basis gehanteerd voor de opstelling van de verplicht voorgeschreven paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in de meerjarenprogrammabegroting en de jaarrekening;
- Uitgegaan wordt van een gewenste minimale score voor de ratio weerstandsvermogen van ‘voldoende’ (ratio > 1);
- Als de ratio weerstandsvermogen door de toename van risico’s onder de 1 uitkomt zal ofwel de beschikbare weerstandscapaciteit worden aangevuld, ofwel extra inspanningen worden gedaan om de benodigde weerstandscapaciteit terug te brengen. In deze situatie zal het college voorstellen doen aan de gemeenteraad die ervoor moeten zorgen dat het weerstandsvermogen weer op het gewenste niveau komt.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Inventarisatie risico's en methodiek
Inventarisatie van de risico’s
In veel gevallen kunnen we de exacte waarde van een risico niet bepalen. Om de risico's toch te kwantificeren, werken we met klassengemiddelden. Deze klassengemiddelden leiden tot de financiële gevolgen in de onderstaande tabel. De risicowaarde bepalen we vervolgens aan de hand van de volgende berekening:
Risicoscore in € = percentage kans x gevolg in €
Het totaal aan risicowaarden vormt de benodigde weerstandscapaciteit. Omdat niet alle risico’s zich tegelijk manifesteren, wordt hierbij gerekend met een zekerheidspercentage van 90%.
Top 15 risico's
Risico | Kans in % | Kans in € | Risicowaarde | |
---|---|---|---|---|
1 | Exploitatie grond | Concrete | berekening | 10.528.605 |
2 | Op orde brengen standplaatsen woonwagens | 50% | 850.000 | 425.000 |
3 | Leges | 70% | 175.000 | 122.500 |
4 | Algemene uitkering gemeentefonds | 70% | 175.000 | 122.500 |
5 | Incidenten | 10% | 1.000.000 | 100.000 |
6 | Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) | 70% | 175.000 | 122.500 |
7 | Intergemeentelijke samenwerking - Dienst Dommelvallei | Concrete | berekening | 86.400 |
8 | Vennootschapsbelasting | 30% | 175.000 | 52.500 |
9 | Inkoop en aanbesteding | 70% | 75.000 | 52.500 |
10 | Belastingaangifte | 30% | 175.000 | 52.500 |
11 | Overdracht schoolgebouwen | 70% | 75.000 | 52.500 |
12 | Bodemverontreiniging/-sanering | 70% | 75.000 | 52.500 |
13 | Verbonden partijen | 50% | 75.000 | 37.500 |
14 | Beveiligingsincident | 50% | 75.000 | 37.500 |
15 | Verkiezingen | 50% | 75.000 | 37.500 |
Subtotaal top 15 | 11.882.505 | |||
Overige risico's | 344.076 | |||
Onvoorzien | 250.000 | |||
Totaal | 12.226.581 | |||
Totaal o.b.v. zekerheidspercentage (90%) | 11.228.923 |
Wijzigingen
Ten opzichte van de begroting 2018 is de totale risicowaarde afgenomen met € 1.113.758,-.
De belangrijkste oorzaak hiervan is:
- Participatiewetgeving is niet meer opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen omdat een eventueel gedeeltelijk tekort wordt gecompenseerd in de vangnetregeling. Het restant wordt meegenomen in de begroting.
- Risico exploitatie grond is afgenomen met € 833.960,-
- Risico HOV 2, juridische procedure Brabant Water inzake extra verlegkosten is komen te vervallen. Brabant Water heeft de procedure verloren en gaat niet verder procederen.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Inventarisatie beschikbare weerstandscapaciteit
Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
De beschikbare weerstandscapaciteit is de verzamelterm van al die bronnen waaruit niet voorziene financiële tegenvallers bekostigd kunnen worden.
Weerstandscapaciteit | Incidenteel | Structureel |
---|---|---|
Algemene reserve | 2.800.000 | - |
Reserve vrije bestedingsruimte | 3.530.007 | - |
Algemene reserve bouwgrond | 9.349.790 | - |
Algemene risicovoorziening | 4.892.028 | - |
Algemene reserve decentralisaties | 500.000 | |
Stille reserve | pm | - |
Raming onvoorziene uitgaven | 0 | 143.225 |
Onbenutte belastingcapaciteit | - | 0 |
Totale weerstandscapaciteit | 21.071.825 | 143.225 |
Weerstandsvermogen
Er wordt uitgegaan van een gewenste minimale score voor de ratio weerstandsvermogen van ‘voldoende’ (ratio ≥ 1). Deze verhouding wordt bepaald door de volgende ratio:
Ratio weerstandsvermogen | = | Beschikbare weerstandscapaciteit |
Benodigde weerstandscapaciteit |
De ratio weerstandsvermogen wordt als volgt vastgesteld:
Ratio weerstandsvermogen | = | € 21.215.050 | = | 1,89 |
€ 11.228.923 |
Na verwerking van het resultaat 2017 volgens de voorgestelde resultaatbestemming neemt het weerstandsvermogen toe met € 9.008.839,- tot ruim € 30 miljoen. De weerstandsratio wordt dan 2,69.
Wij concluderen dat het weerstandsvermogen voldoende is om de risico’s op te vangen.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Financiële kengetallen
Financiële kengetallen
Kengetallen geven inzicht in bepaalde onderdelen van de begroting of de balans en kunnen bijdragen aan het beoordelen van de financiële positie van de gemeente. De combinatie van de kengetallen geven een indicatie over de financiële positie van de gemeente. Daarnaast bieden kengetallen de mogelijkheid om gemeenten onderling te vergelijken.
De volgende financiële kengetallen moeten in de paragraaf weerstandsvermogen opgenomen worden:
- netto schuldquote;
- netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen;
- solvabiliteitsratio;
- grondexploitatie;
- structurele exploitatieruimte;
- belastingcapaciteit.
Uitgangspunten
Voor de kolommen realisatie is uitgegaan van de balans zoals opgenomen in de betreffende jaarrekening. De kengetallen voor de begroting 2017 t/m 2021 zijn afkomstig uit de meerjarenbegroting 2018-2021.
Omschrijving | Realisatie | Begroting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Netto schuldquote | 143% | 148% | 130% | 121% | 123% | 111% | 97% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 124% | 140% | 124% | 105% | 105% | 98% | 86% |
Solvabiliteitsratio | 18% | 19% | 25% | 20% | 21% | 24% | 27% |
Grondexploitatie | 132% | 123% | 123% | 87% | 66% | 55% | 43% |
Structurele exploitatieruimte | -12% | 5% | 1% | 1% | 2% | 1% | 2% |
Belastingcapaciteit | 139% | 140% | 122% | 136% | 136% | 136% | 136% |
Hieronder volgt per kengetal een korte toelichting (in de grafieken is de realisatie van 2017 opgenomen).
Netto schuldquote
De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Om inzicht te verkrijgen in hoeverre er sprake is van doorlenen wordt de netto schuldquote zowel in- als exclusief doorgeleende gelden weergegeven (netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen).
De netto schuldquote is ten opzichte van de realisatie 2016 flink gedaald. Dit is een goede ontwikkeling en dit komt met name door de aflossingen op de geldleningen.
Solvabiliteitsratio
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de solvabiliteitsratio, hoe groter de weerbaarheid van de gemeente. De mate van weerbaarheid geeft in combinatie met de andere kengetallen een indicatie over de financiële positie van de gemeente.
Door een stijging van het eigen vermogen is er een stijging van het solvabiliteitsratio zichtbaar in bovenstaande grafiek. Het eigen vermogen is in 2017 gestegen door het gerealiseerde resultaat voor 2017. Dit is een positieve ontwikkeling voor de financiële weerbaarheid van de gemeente Nuenen.
Grondexploitatie
De afgelopen jaren is gebleken dat grondexploitatie een forse impact kan hebben op de financiële positie van een gemeente. Indien gemeenten leningen hebben afgesloten om grond te kopen voor een (toekomstige) woningbouwproject hebben zij een schuld. Bij de beoordeling van een dergelijke schuld is het van belang om te weten of deze schuld kan worden afgelost wanneer het project wordt uitgevoerd. Van de opbrengst van de verkochte gronden kan immers de schuld worden afgelost. Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale (geraamde) baten.
Zoals blijkt uit bovenstaande grafiek laat de grondexploitatie een forse daling zien. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de bouwgrond en exploitatie afneemt. Dit is een positieve trend, omdat hiermee de grondexploitatierisico’s aanzienlijk dalen.
Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van de financiële positie is het ook van belang te kijken naar de structurele baten en structurele lasten. Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is, doordat wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten en deze worden vergeleken met de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten (waaronder de rente en aflossing van een lening) te dekken.
In 2017 is de structurele exploitatieruimte 1%. Dit is positief want dit houdt in dat de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten.
Belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit geeft inzicht in de mate waarin bij het voordoen van een financiële tegenvaller in het volgende begrotingsjaar kan worden opgevangen of ruimte is voor nieuw beleid. Om deze ruimte weer te kunnen geven is een ijkpunt nodig. In dit geval landelijk gemiddelde tarieven.
Voor de gemeenten wordt de belastingcapaciteit gerelateerd aan de hoogte van de gemiddelde woonlasten (OZB, rioolheffing en reinigingsheffing). Naast de OZB wordt tevens gekeken naar de riool- en afvalstoffenheffing omdat de heffing niet kostendekkend hoeft te zijn, maar ook lager mag worden vastgesteld. Voor de provincies wordt de belastingcapaciteit gerelateerd aan de hoogte van het gemiddelde landelijke gehanteerde tarief voor de opcenten.
De belastingcapaciteit is gedaald naar 122%. Ondanks de daling is de belastingcapaciteit hoger dan het landelijk gemiddelde dat op 100% is gesteld.
Conclusie
Er is sprake van een forse geprognosticeerde verlaging van de grondpositie in de meerjarenbegroting 2018/2021. Deze verlaging van de grondpositie en de bijbehorende verkoopopbrengsten zorgen ervoor dat de Netto Schuldquote (incl. gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen) op basis van de realisatie verbetert. Daarnaast draagt de verkoop van grond bij aan het verbeteren van de solvabiliteit en aan het verminderen van de grondexploitatierisico’s. Dit is tot uiting gekomen in het solvabiliteitsratio voor de realisatie 2017. De verkoop van de gronden heeft er ook aan bijgedragen dat de structurele exploitatieruimte is gedaald.