Paragraaf
Onderhoud kapitaalgoederen
Inleiding
De gemeente Nuenen heeft een uitgestrekt buitengebied en een intensief bebouwd binnengebied met een totale oppervlakte van 3.361 ha. De gemeente is verdeeld over de 4 kernen Nuenen, Gerwen, Nederwetten en Eeneind. Zowel binnen als buiten de kernen vinden tal van activiteiten plaats zoals wonen, werken en recreëren. Om deze activiteiten in goede banen te leiden zijn kapitaalgoederen nodig: wegen, openbare verlichting, civieltechnische kunstwerken, groen, riolering, gebouwen, speeltoestellen, verkeersregelingen en kunstwerken (beelden en plastieken).
De kwaliteit van de kapitaalgoederen en het onderhoud daarvan is bepalend voor het voorzieningenniveau en de (jaarlijkse) lasten. Met het onderhoud van deze kapitaalgoederen is een substantieel deel van de begroting gemoeid. Via deze paragraaf wordt inzicht gegeven in het beleid en de financiële consequenties van het onderhoud van de kapitaalgoederen.
Onderhoud kapitaalgoederen
Wegen
Wegen
Wegen
Beleid/uitgangspunten wegen
De gemeente beschikt over een uitgebreid wegennet ten behoeve van de verbinding binnen de kernen, tussen de kernen en de aansluiting op het regionale wegennet. Op dit moment bestaat dit wegennet uit ruim 228 kilometer verharde wegen. In totaal heeft de gemeente 1.585.700 m2 verharding in beheer.
Beleid
In het nieuw vastgestelde beheerplan heeft de raad gekozen voor cyclisch onderhoud. Dit betekent dat gedurende een periode van circa 40 tot 60 jaar na aanleg op het juiste moment het juiste onderhoud wordt uitgevoerd. Cyclisch onderhoud is structureel en levensduur verlengend. Daarmee is de kwaliteit van de weg gedurende de gehele levensduur hoger dan bij regulier onderhoud.Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beheerplan Wegen 2015-2019
2015-2019
6-11-2014
Eind 2019
Uitgangspunten
In het rapport van de wegeninspectie (tweejaarlijks) wordt aangegeven wat nodig is voor onderhoud wegen in de komende vijf jaar. Bij elk nieuw rapport van de weginspectie wordt beoordeeld of de voorziening voor de komende 5 jaar voldoende is.Wegen
Onderhoudsbudget wegen
Jaarlijks groot onderhoudsbudget en investeringsmiddelen
Financieel
2017
Raming groot onderhoud wegen
973.000
Realisatie groot onderhoud wegen
751.227
Verschil
221.773
In de voorziening voor groot onderhoud wegen was ultimo 2017 € 1.054.649,- beschikbaar. Dit bedrag is inclusief de niet bestede € 221.773,- in 2017.
Voor reconstructie en rehabilitatie van de wegen zijn geen middelen beschikbaar in de voorziening. Indien hier middelen voor nodig zijn wordt apart aan de raad om budget gevraagd.
Wegen
Achterstallig onderhoud wegen
Achterstallig onderhoud
Het achterstallig onderhoud is een indicator van het CROW (uitgedrukt in kosten) en is gedefinieerd als onderhoud op wegvakonderdelen, waarbij de richtlijn al is overschreden, met andere woorden waarbij het onderhoud al eerder uitgevoerd had moeten worden.
Het achterstallig onderhoud voor de diverse verhardingen wordt geschat op minimaal € 200.000,-. Deze achterstand wordt in de komende jaren ingelopen.
Onderhoud kapitaalgoederen
Openbare verlichting
Openbare verlichting
Openbare verlichting
Beleid/uitgangspunten openbare verlichting
De gemeente Nuenen heeft ca. 5.800 lichtmasten en 6.000 armaturen. De kosten voor openbare verlichting bestaan uit de jaarlijkse kosten voor elektriciteit en klein onderhoud (groepsremplace, beheer, tussentijdse storingen, aanrijdingen of vernielingen en incidentele (ver-)plaatsingen) en de kosten voor vervangingsinvesteringen. De lichtmasten moeten gemiddeld 1x in de 40 jaar vervangen worden en de armaturen 1x in de 20 jaar.
Beleid
Het beleidsplan Openbare verlichting is vastgesteld op 6 juli 2017. In dit beleidsplan wordt de volgende stap gezet richting een optimale openbare verlichting binnen de gemeente Nuenen. De focus ligt op het vervangen van sterk verouderde lichtmasten en armaturen. Deze worden de komende 10 jaar vervangen door ledverlichting.Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beleids- en beheerplan OVL 2018-2027
2018-2027
6-7-2017
Eind 2027
Uitgangspunten
Bij het streven naar een duurzame, schone en veilige openbare ruimte is het uitgangspunt dat lichtmasten gemiddeld na 40 jaar worden vervangen en armaturen na 20 jaar. Hiervoor is een investering van circa € 2.420.000 benodigd. De energiekosten en de kosten voor onderhoud dalen hierdoor. Hiermee wordt de Nuenense bijdrage geleverd om de prestatiedoelen voor 2030 van het SER energieakkoord te behalen.Openbare verlichting
Onderhoudsbudget openbare verlichting
Jaarlijks groot onderhoudsbudget en investeringsmiddelen
Financieel
2017
Raming vervanging openbare verlichting
15.000
Realisatie vervanging openbare verlichting
16.439
Verschil
-1.439
Naast bovenstaande bedragen voor de vervanging van openbare verlichting is in de exploitatie € 75.110,- beschikbaar voor onderhoud. € 77.742,- is in 2017 besteed.
Openbare verlichting
Achterstallig onderhoud openbare verlichting
Achterstallig onderhoud
Van een groot aantal armaturen en lichtmasten is de theoretische levensduur, respectievelijk 20 en 40 jaar, verstreken. De komende jaren worden deze masten en armaturen conform het beleidsplan Openbare verlichting 2018-2027 vervangen. De benodigde investeringskredieten voor deze vervangingen zijn opgenomen in de begroting 2018 en verder.
Onderhoud kapitaalgoederen
Civiele kunstwerken
Civiele kunstwerken
Civiele kunstwerken
Beleid/uitgangspunten civiele kunstwerken
Met civiele kunstwerken worden bruggen, viaducten etc. bedoeld. Voor het groot onderhoud hiervan is een reserve gevormd.
Beleid
In 2019 wordt een beheerplan voor de periode 2019 – 2023 aangeboden aan de raad. Aan de hand hiervan wordt bepaald of de jaarlijkse storting in de reserve toereikend is. De eventuele financiële gevolgen van dit beheerplan worden na vaststelling in de raad via een begrotingswijziging verwerkt in de begroting.Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beheerplan Civiele kunstwerken
N.v.t.
N.v.t.
2019
Uitgangspunten
De jaarlijkse storting bedraagt € 115.122,- en de onttrekking bedraagt € 115.122,-. Hiervoor is nog geen beheerplan beschikbaar.Voor het vervangen van civiele kunstwerken bij einde levensduur zijn geen middelen beschikbaar in het onderhoudsfonds. Indien hier middelen voor nodig zijn wordt hiervoor apart aan de raad om budget gevraagd. In het op te stellen beheerplan wordt hier verder op in gegaan.
Civiele kunstwerken
Onderhoudsbudget civiele kunstwerken
Jaarlijks groot onderhoudsbudget en investeringsmiddelen
Financieel
2017
Raming groot onderhoud civiele kunstwerken
117.458
Realisatie groot onderhoud civiele kunstwerken
110.033
Verschil
7.425
In de reserve voor groot onderhoud civiele kunstwerken was ultimo 2017 € 622.186,- beschikbaar. Dit is inclusief de bovengenoemde € 7.425,-
Naast bovengenoemde bedragen voor groot onderhoud was voor klein onderhoud € 32.500,-beschikbaar, € 34.406,- is werkelijk uitgegeven.
Civiele kunstwerken
Achterstallig onderhoud civiele kunstwerken
Achterstallig onderhoud
Er is sprake van achterstallig onderhoud. Dit wordt meegenomen in de actualisatie van het beheerplan in 2019.
Onderhoud kapitaalgoederen
Groen
Groen
Groen
Beleid/uitgangspunten groen
Beleid
Gemeentebossen
De gemeente is aansprakelijk c.q. verantwoordelijk voor het beheer van de gemeentebossen. Het bos- bezit van de gemeente Nuenen is in totaal 64,2 ha groot en ligt verspreid over vijf grotere gebieden en enkele kleinere bospercelen in en rond het dorp Nuenen. Door middel van een beheerplan zijn het beheer en onderhoud van de gemeentebossen voor de periode 2017 – 2022 vastgelegd.Bomen
De gemeente Nuenen is een groene gemeente en zal dat ook blijven. Bomen dragen in belangrijke mate bij aan een prettig leefklimaat. Het is daarom belangrijk te zorgen en blijven zorgen voor een gezond bomenbestand.
Uit bijdragen van inwoners aan het Bomencafé is duidelijk geworden dat de inwoners graag bomen in de eigen omgeving hebben, maar er ook iets over te zeggen willen hebben.
Zoals met ieder plan zijn ook met het uitvoeren van dit beleidsplan kosten gemoeid. In het nog op te stellen Groenbeheerplan zal dit budget mede op basis van het Bomenbeleidsplan geactualiseerd worden.Openbaar groen
Centrale vraag in het Groenstructuurplan is waar groen kan verdwijnen en waar het beeldbepalend en onmisbaar is voor de groene uitstraling en prettige leefomgeving van de gemeente Nuenen. Verder is in het Groenstructuurplan aangegeven waar belangrijke structuren ontbreken. Het Groenstructuurplan is de basis voor verder beleid, beheer en planvorming.Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beheerplan gemeentebossen
2017-2022
23-5-2017*)
eind 2022
Bomenbeleidsplan
2017-2031
9-2-2017
eind 2031
Groenstructuurplan
2011-2020
25-11-2010
medio 2020
Groenbeheerplan
2012-2016
31-5-2012
medio 2018
*) vastgesteld door het college
Uitgangspunten
Watergangen
Beheer en onderhoud van watergangen (sloten) met een afvoerende en een bergende functie van het oppervlaktewater binnen het stroomgebied van de waterschappen De Dommel en Aa en Maas. Overeenkomstig de Keur oppervlaktewateren onderhoudt de gemeente sloten met een beperkt belang, niet zijnde in onderhoud bij de bovengenoemde waterschappen.Bossen
Op sobere wijze in stand houden van de kwaliteit en functionaliteit van de bossen ten behoeve van de openluchtrecreatie en het milieu.Landschappelijke beplanting
Op sobere wijze in stand houden van lintvormige en kleinschalige landschapselementen (wegbeplantingen, houtsingels, poelen etc.), ten behoeve van:- beeld, milieu;
- verbindingen tussen landschapselementen;
- coulissen werking.
Openbaar groen
Op sobere wijze in stand houden van de kwaliteit en functionaliteit van de groenvoorziening t.b.v. een groene uitstraling van de gemeente voor haar eigen inwoners en gebruikers (inwoners van buiten de gemeente en toerisme). Het door de raad vastgestelde kwaliteitsniveau is C.Groen
Onderhoudsbudget groen
Jaarlijks groot onderhoudsbudget en investeringsmiddelen
In onderstaande tabel wordt het budget voor het groot onderhoud aan het openbaar groen weergegeven.Financieel
2017
Raming onderhoud openbaar groen
1.108.244
Besteding onderhoud openbaar groen
1.087.808
Verschil
20.436
Groen
Achterstallig onderhoud groen
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
Riolering
Riolering
Riolering
Beleid/uitgangspunten riolering
Beleidsplan
Het vigerende verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) had een looptijd tot en met 2015. Actualisatie vindt plaats in 2018. In het vGRP staan de beleidsdoelen, geplande projecten, onderzoeken en nieuwe ontwikkelingen. Verder maakt de rioolheffingsberekening deel uit van het vGRP.Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Verbeterd Gemeentelijk Rioleringsplan 2010 – 2015 (vGRP)
2009-2015
28-5-2009
2e helft 2018
Uitgangspunten
Op 23 juni 2011 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2011-2015 (vGRP). De doelen vastgelegd in het vGRP zijn:- Een goede inzameling en transport van stedelijk afvalwater;
- Inzameling, transport en / of verwerking van afvloeiend hemelwater, voor zover dit redelijkerwijs niet kan door particulieren;
- Voorkomen van structureel nadelige gevolgen van te hoge of te lage grondwaterstanden, voor zover dit onder de gemeentelijke zorgplicht valt.
Riolering
Onderhoudsbudget riolering
Bij de overige kapitaalgoederen wordt het groot onderhoud betaald uit ofwel de exploitatie ofwel een reserve ofwel een voorziening. Bij riolering wordt de voorziening gehanteerd ter egalisatie van de kosten. Onderstaand staan de mutaties en de stand van de voorziening weergegeven:
Financieel
2017
Raming storting voorziening
160.532
Realisatie storting voorziening
375.578
Verschil
215.046
Door de hogere opbrengsten en lagere kosten is de storting in de voorziening hoger dan verwacht. Door de middelen in de voorziening te storten blijven ze beschikbaar voor toekomstige uitgaven voor riolering.
Eind 2017 bedraagt de stand van de voorziening riolering € 3.332.260,-
Riolering
Achterstallig onderhoud riolering
Achterstallig onderhoud
Er is geen achterstallig onderhoud. Soms wordt onderhoud wel uitgesteld om schaalvoordeel te kunnen behalen. Dit uitstel wordt enkel gedaan als de veiligheid niet in het geding is.
Onderhoud kapitaalgoederen
Gebouwen
Gebouwen
Gebouwen
Beleid/uitgangspunten gebouwen
Beleidsplan
De gemeenteraad heeft in de vergadering van 9 november 2017 het beheerplan gebouwen vastgesteld. Dit voor de periode 2018–2032.Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beheerplan gebouwen
2018 - 2032
9-11-2017
2021
Uitgangspunten
Voor de gebouwen die economisch eigendom zijn van de gemeente Nuenen en waarvoor de gemeente verantwoordelijk is voor het groot onderhoud is een voorziening gevormd. Uitgangspunt voor deze voorziening is wat minimaal nodig is om de gebouwen veilig, heel en functioneel te houden op basis van sober en doelmatig onderhoud. Conform het beheerplan is in 2017 een bedrag van € 210.634,- gestort en is een bedrag van € 255.535,- onttrokken.
In het nieuwe beheerplan hebben een aantal wijzigingen en correcties plaatsgevonden.
Het nieuwe beheerplan gaat uit van een verhoging van de storting naar € 398.500,-.De gebouwen die vanuit de overeenkomst met Helpt Elkander zijn overgekomen zijn nog niet toegevoegd aan het beheerplan. Dit zal in 2018 plaatsvinden zodra ook duidelijkheid is hoe het eigendom bij de twee onderwijsgebouwen geregeld gaat worden. Wel is een normbedrag voor onderhoud aan deze gebouwen in de begroting opgenomen.
Gebouwen
Onderhoudsbudget gebouwen
Jaarlijks onderhoudsbudget en investeringsmiddelen
Financieel
2017
Dotatie voorziening
210.634
Besteding uit voorziening
255.535
Verschil
44.901
Eind 2017 bedraagt de stand van de voorziening onderhoud gebouwen € 1.126.587,-.
Naast bovengenoemde middelen voor groot onderhoud is in de exploitatie jaarlijks € 118.000,- beschikbaar voor dagelijks onderhoud.
Gebouwen
Achterstallig onderhoud gebouwen
Achterstallig onderhoud
Het benodigde onderhoud aan gebouwen wordt bepaald aan de hand van inspecties welke zijn uitgevoerd volgens de methode conditiemeting (NEN 2767). Elk gebouw wordt periodiek geïnspecteerd. Het beheerplan Gebouwen is gebaseerd op de cijfers die voortvloeien uit die inspecties.
Bij diverse gebouwen is sprake van achterstallig onderhoud. Reden daarvoor is dat nog politieke besluitvorming moet plaatsvinden over het toekomstige gebruik en/of eigendom van gebouwen. Bij de sportaccommodaties speelt de vraag over al dan niet privatiseren. Verder is bij een van de gymzalen de vraag of het gebouw gesloopt gaat worden of niet. Zo lang deze vragen niet beantwoord zijn, is grootschalig investeren in onderhoud een vorm van kapitaalvernietiging. De beschikbaar gestelde budgetten voor onderhoud dienen echter wel beschikbaar te blijven, zodat direct na bestuurlijke besluitvorming actie ondernomen kan worden.
Onderhoud kapitaalgoederen
Speeltoestellen
Speeltoestellen
Speeltoestellen
Beleid/uitgangspunten speeltoestellen
Beleid
Beheerplan speelvoorzieningen 2011 – 2020
Warenwetbesluit Attractie- en speeltoestellen
Spelen en Bewegen in de openbare ruimte: Speelruimtebeleidsplan 2017-2020.Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning
Spelen en bewegen in de openbare ruimte. Speelruimtebeleidsplan 2017-2020
2017-2020
2017
Uitvoering conform "Uitvoeringsplan Spelen en bewegen in de openbare ruimte: Buurtgerichte aanpak"
Uitgangspunten
1. Inrichten van de openbare ruimte samen met buurtbewoners, zowel volwassenen als kinderen
2. Spelen en bewegen voor alle leeftijden
3. Spelen in een natuurlijke omgeving
4. De hele openbare ruimte is potentiële speel- en beweegruimte, dus gebruikmaken van (aanwezige elementen in) de gehele openbare ruimte
5. De openbare ruimte nodigt uit tot sporten, spelen en bewegen
6. Aansluiten bij de behoefte van de omgeving en trendsNa vaststelling van het beleidsplan in juli 2017 zijn we gestart met de uitvoering conform het uitvoeringsplan buurtgerichte aanpak. Uitvoering is gegeven aan:
1. ontwikkeling en aanleg van een Kwiekbeweegroute in Nuenen. Een route speciaal voor ouderen.
2. ontwikkeling en aanleg van een Urban sportspark op de Boschhoeve.
3. start buurtgerichte aanpak voor de wijk Het Puyven, Refelingse erven, Heikampen, de Vroente, Tweevoren en Schietbergen.Voor de uitwerking en aanpak van het nieuwe beleid wordt uitgegaan van het principe van co-creatie en participatie samen met inwoners en andere belanghebbenden.
Speeltoestellen
Onderhoudsbudget speeltoestellen
Jaarlijks groot onderhoudsbudget en investeringsmiddelen
In onderstaande tabel staan de middelen voor het onderhoud van de speelvoorzieningen exclusief de eigen uren. De vervangingen lopen, door een wijziging van het BBV, voortaan via kredieten en niet meer via onderstaande onderhoudsbudgetten. In 2017 heeft hiervoor een begrotingswijziging plaatsgevonden waarbij de reserve is komen te vervallen.Financieel
2017
Raming planmatig onderhoud speeltoestellen
77.000
Realisatie planmatig onderhoud speeltoestellen
75.701
Verschil
1.299
Speeltoestellen
Achterstallig onderhoud speeltoestellen
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud, mede doordat alle speeltoestellen elk kwartaal worden geïnspecteerd en onderhouden door een gespecialiseerd bedrijf met erkend personeel. Toestellen die niet te repareren zijn, worden verwijderd.
Onderhoud kapitaalgoederen
Verkeersregelingen
Verkeersregelingen
Verkeersregelingen
Beleid/uitgangspunten verkeersregelingen
Beleid
Voor het vervangen van verkeersborden, verkeerstekens, wegmarkeringen, etc. is een reserve gevormd.
Voor dit onderwerp is geen beheerplan opgesteld. Omdat een beheerplan ontbreekt kan geen inzicht worden gegeven in de toereikendheid van de reserve.Uitgangspunten
Vanaf 2016 worden alleen nog de ANWB bewegwijzeringsborden uit de reserve gefinancierd.Verkeersregelingen
Onderhoudsbudget verkeersregelingen
Jaarlijks onderhoudsbudget en investeringsmiddelen
Financieel
2017
Raming onderhoud verkeersregelingen
13.000
Realisatie onderhoud verkeersregelingen
0
Verschil
13.000
Naast bovenvermelde bedragen was ultimo 2017 nog € 69.968,- in het onderhoudsfonds
verkeersregelingen beschikbaar.Verkeersregelingen
Achterstallig onderhoud verkeersregelingen
Achterstallig onderhoud
Op dit moment is er geen sprake van achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
Beelden en plastieken
Beelden en plastieken
Beelden en plastieken
Beleid/uitgangspunten beelden en plastieken
Beleid
Vooruitlopend op het nog op te stellen beheerplan is budget benodigd om regulier onderhoud uit te kunnen voeren aan gemeentelijke kunstwerken.Beleidsplan
Naam
Periode
Vastgesteld in de raad
Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beleidsplan beelden en plastieken
2018
Beelden en plastieken
Onderhoudsbudget beelden en plastieken
Jaarlijks onderhoudsbudget en investeringsmiddelen
Financieel
2017
Raming onderhoud Beelden en plastieken
5.000
Realisatie onderhoud Beelden en plastieken
0
Verschil
5.000
Beelden en plastieken
Achterstallig onderhoud beelden en plastieken
Achterstallig onderhoud
Door het ontbreken van een beleid- en beheerplan is niet bekend of er achterstallig onderhoud is.