Programma
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Dhr. H.M.A. Pero en mevr. C.E.P. van Brakel
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's in dit programma
- Beleidsnota Sociaal Domein (d.d.16 juni 2016) 2016-2019
- Uitvoeringsregeling compensatie verplicht eigen risico zorgverzekeringswet 2017 (vastgesteld door de raad op 14 dec. 2017)
- Visiedocument Persoonlijk en Dichtbij (vastgesteld door de raad op 28 juni 2012)
- Kadernota transitie Jeugdzorg (vastgesteld door de raad op 20 december 2012)
- Beleidsplan Jeugd (vastgesteld door de raad op 13 februari 2014)
- Verordening Wmo (vastgesteld door de raad op 28 september 2017)
- Verordening Jeugdhulp (vastgesteld door de raad op 28 september 2017)
- Preventie- en handhavingsplan gemeente Nuenen (vastgesteld door de raad op 28 mei 2015)
- Uitvoeringsbesluit Wmo en jeugd 2016 (vastgesteld in college op 19 april 2016)
- Notitie Van transitie naar Verbinding (vastgesteld in college op 11 augustus 2015)
- Werkplan 21 voor de Jeugd 2017-2019 (vastgesteld in college op 20 december 2016 )
- Notitie cliëntondersteuning (vastgesteld in college 16 juni 2015)
- Verordening lijkbezorgingsrechten 2016 (vastgesteld in de raadsvergadering van november 2015)
- Verordeningen Participatiewet (vastgesteld in de raadsvergadering van 8 december 2014)
- Toekomstvisie WSD (vastgesteld in de raadsvergadering van 30 maart 2017)
- Dementievriendelijk Gemeente Nuenen (vastgesteld in de raadsvergadering van 14 december 2017)
- Nota Schuldhulpverlening (vastgesteld in de raadsvergadering van 18 mei 2017)
- Ik Ben Mantelzorger. Nota Mantelzorgbeleid Gemeente Nuenen 2017-2019 (vastgesteld in de raadsvergadering van 18 mei 2017)
Wat wilden we bereiken?
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Tabel 'wat wilden we bereiken?'
Missie/visie | Collegeprogramma | 2017 resultaten in programmabegroting |
---|---|---|
Iedereen aan het werk | De WSD wordt betrokken bij de re-integratie van bijzondere doelgroepen. De Nuenense ondernemers worden betrokken bij re-integratietrajecten. | We blijven invulling geven aan werktrajecten door de WSD (WSW en Participatiewet). Daarnaast zijn we in overleg met Nuenense ondernemers om dit mogelijk te maken. |
Iedereen moet kunnen meedoen | De samenwerking bij de vormgeving van de transformatie op subregionaal en regionaal niveau wordt gecontinueerd. De samenhang binnen het sociaal domein wordt geborgd door één gezin, één plan, één aanpak. | 1. Versterking |
Inkomensondersteuning | De norm voor de toegankelijkheid tot het minimabeleid blijft 110%. Er is een noodfonds beschikbaar. | We geven ondersteuning aan inwoners in de vorm van inkomensondersteunende regelingen zoals (bijzondere) bijstand, maatschappelijke deelname (Bijdrageregeling). Daarnaast subsidiëren wij voor schrijnende situaties het noodfonds bij Stichting Leergeld. |
Wat hebben we ervoor gedaan?
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Samenkracht en burgerparticipatie
De inwoners van de gemeente Nuenen zorgen voor zichzelf en hun omgeving. De gemeente is er om haar inwoners daarbij te ondersteunen.
Voor onze ondersteuning aan mantelzorgers is een integraal mantelzorgbeleid opgesteld, dat beoogt de draagkracht bij de mantelzorgers te vergroten. Ook heeft de raad de nota Dementievriendelijke gemeente Nuenen 2018-2019 vastgesteld. We hebben geïnventariseerd welke maatregelen nodig zijn om Nuenen aan te merken als dementievriendelijke gemeente. Eind 2017 zijn 28 verenigingen dementievriendelijk.
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Wijkteams
Het uitgangspunt van de transformatie (zoals vastgesteld in ’21 voor de Jeugd’ en ‘Persoonlijk en Dichtbij’) is dat we zorg en ondersteuning zo dicht mogelijk rondom de cliënt organiseren, al dan niet met behulp van het sociale netwerk. Maatwerk in zorg en ondersteuning is daarbij leidend.
Ten opzichte van 2016 zijn relatief meer casussen binnen het CMD opgelost en niet meer doorgeleid naar de tweede lijn. De monitor sociaal domein geeft hierover een duidelijk beeld, deze is onderdeel van de jaarrekening.
In 2017 zijn er verdere stappen gezet als het gaat om het maken van verbinding tussen zorg en veiligheid. De constatering over 2017 is dat uitvoerders van beleid elkaar beter weten te vinden in casussen. Dit leidt tot een meer integrale aanpak op basis van één, gezin, één plan bij onder andere multi-probleemgezinnen. Ook op bestuurlijk niveau is er verbinding. Zo is er halfjaarlijks overleg geweest tussen alle betrokken portefeuillehouders om beleid, werkwijzen en casussen met elkaar te bespreken.
In 2017 hebben er twee Netwerkbijeenkomsten Sociaal Domein plaatsgevonden. Deze bijeenkomsten zijn bedoeld voor professionele organisaties en informele vrijwilligersgroepen die actief zijn voor de Nuenense gemeenschap. Doel is het maatschappelijk middenveld bij elkaar brengen zodat men elkaar beter weet te vinden, om verbindingen te leggen en om kennis en ervaringen uit te wisselen.
Actualisatie van de verordeningen en uitvoeringsbesluiten Sociaal Domein (daar waar nodig) zodat we voldoen aan de wet- en regelgeving. De verordeningen Wmo en Jeugdhulp zijn in 2017 aangepast en vastgesteld in de raad van 28 september 2017. De uitvoeringsbesluiten volgen nog.
We hebben in 2017 gemonitord welke zorg is ingezet en wat de kwaliteit van de zorg is (door onder meer inkoopafspraken en klanttevredenheidsonderzoek). Deze monitoring is uitgevoerd door middel van regionale inkoop en BIZOB.
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Inkomensregelingen
Voor 2017 was de verwachting dat het aantal uitkeringen per 31-12-2017 zou stijgen. Dit vanwege de instroom van arbeidsgehandicapten en een stijgend aantal vergunninghouders in de gemeente. De feitelijke stand per 31-12-2017 bedroeg 359 en is daarmee nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 358 aan de start van het jaar. In de monitor sociaal domein is verantwoord hoe het verloop van het bestand bedraagt en hoe de opbouw is van de participatieladder.
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Toeleiding naar werk
We hadden het streven om in 2017 op een uitstroom naar werk van 40 personen te komen, waarvan 7 in garantiebanen.
We hebben met 55 een hogere uitstroom weten te bereiken, waarvan 35 uitstroom naar werk en 20 in garantiebanen (met loonkostensubsidies). Bij het ondersteunen van mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt hebben een aantal organisaties een bijdrage geleverd. Dit zijn Dienst Dommelvallei en de WSD in samenwerking met werkgevers, (regio)gemeenten en UWV (04Werkt). Deze samenwerking en de toevoeging van de WSD in onze ambtelijke organisatie hebben mede tot de hogere realisatie geleid. Daarnaast hebben gerichte projecten zoals Werken in het groen (bij de WSD, zomer 2017) bijgedragen aan het resultaat.
Door te voldoen aan de eerste doelstelling (55 uitstromers) hebben we ons streven om 10% van de uitkeringsgerechtigden te helpen werk te vinden weten te bereiken. Dit hebben we mede gedaan door het bieden van scholing, maatschappelijke nuttige activiteiten en door verbindingen te leggen vanuit de Wmo en Jeugdzorg.
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Maatwerkdienstverlening 18+
Tot dit taakveld behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch) die zelfstandig wonen en die ondersteuning nodig hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om individuele begeleiding, huishoudelijke hulp, een PGB of ondersteuning van mantelzorgers.
In 2017 is de inzet en beschikbaarheid van mantelzorgers, vrijwilligers en ondersteuning voor hulpvragers (cliëntondersteuning) verder geoptimaliseerd; Dit blijkt onder meer uit een toename van het aantal geregistreerde mantelzorgers (met 20%) bij het Steunpunt Mantelzorg en het aantal mensen dat gebruik maakt van de diensten van onze cliëntondersteuners.
We zijn alerter geworden op de stapeling van eigen bijdragen. In voorkomende gevallen wordt maatwerk toegepast.
Zorgbehoevende mensen hebben de juiste zorg ontvangen binnen de het daarvoor gestelde budget. De tevredenheid onder de klanten is met 5% toegenomen. Dit is inzichtelijk gemaakt via het klanttevredenheidsonderzoek (onderdeel van de monitor sociaal domein).
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Maatwerkdienstverlening 18-
We pakken de taken op die vallen onder Jeugdhulp en die niet wordt aangemerkt als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening. Het gaat dan bijvoorbeeld om jeugd- en opvoedhulp voor jongeren tot 18 jaar, jeugd-GGZ, vervoer of een PGB Jeugd. We gaan kijken of onze voorzieningen daarvoor toereikend zijn en ze aanpassen als dat nodig of wenselijk mocht zijn.
De individuele voorzieningen zijn verder op maat gemaakt (o.a. PGB, financieel maatwerk vervoer).
Integrale aanpak door casusoverleg met zorg- en veiligheidspartners (zoals politie, reclassering, HALT, Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming) binnen het CMD en bij het Veiligheidshuis heeft plaatsgevonden en heeft bijgedragen aan de vermindering van risico's op escalatie.
In 2017 is een nieuwe Producten Diensten Catalogus (PDC) vastgesteld voor alle jeugdproducten en Wmo begeleiding. Ook zijn nieuwe objectieve tarieven vastgesteld. De PDC is van toepassing in de 21 gemeenten van Zuidoost-Brabant en treedt per 1 januari 2018 in werking. Lopende beschikkingen uit 2017 worden in 2018 afgemaakt.
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Geëscaleerde zorg
De gemeente treft of sluit aan bij voorzieningen voor opvang- en beschermd wonen voor verschillende doelgroepen, zowel volwassenen als jeugdigen onder de 18. We bieden dienstverlening en ondersteuning voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven.
In 2017 zijn de inkoopprocessen geëvalueerd; de inkoop van ambulante zorg en verblijf en dagbehandeling is speciaal tegen het licht gehouden om de prijs-kwaliteit verhouding te optimaliseren.
In (subregionaal) verband zijn verdere afspraken gemaakt over de inkoop van zorg en het gezamenlijk invullen van taken/verantwoordelijkheden in het kader van de nieuwe wetgeving.(resulterend in een nieuwe producten en diensten catalogus)
Integrale aanpak door casusoverleg met zorg- en veiligheidspartners (zoals politie, reclassering, Veilig Thuis, woningbouwcorporatie, GGZ ) binnen het CMD en bij opschaling, het veiligheidshuis, om risico's te verminderen.
Inzet gepleegd op de regionale samenwerking (aanspreken centrumgemeente op haar rol met betrekking tot beschermd wonen, verslaving en opvang).
Om onze inspanningen te monitoren hebben we in 2017 Kritische Prestatie Indicatoren vastgesteld in Dommelvallei+ verband, samen met zorgaanbieders (3 KPI's: klanttevredenheid, doorlooptijd en zorgweigering).
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Volksgezondheid
Tot dit taakveld behoren maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen. Het merendeel van de taken wordt uitgevoerd door de GGD.
De jaarlijkse monitors van de GGD (Jeugd, Ouderen, Volwassenen) zijn gehouden. Afgezet tegen provinciale en landelijke referentiecijfers geven de cijfers voor Nuenen over het algemeen een positief beeld van de gezondheidssituatie van onze inwoners.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
De Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.
In 2016 is de samenwerking geëvalueerd. Dit heeft ertoe geleid dat er in 2017 gewerkt is aan het verbeteringen in het bestaande werkpakket. Verdieping en/of verbreding van de samenwerking is hangende de discussie over de bestuurlijke toekomst van de gemeenten Son en Breugel en Nuenen c.a. geparkeerd in 2017.Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. Voor Nuenen M.J. Houben (burgemeester), H.M.A. Pero (wethouder) en J. Pernot (wethouder).Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB).
Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer, voor Nuenen is dat M.J. Houben, en de gemeentesecretarissen van de deelnemers.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Gemeentelijke bijdrage
4.945.818
Aandeel reserve P&O cf jaarrekening 2016
61.744
Bijdrage cf 1e begrotingswijziging DD
3.602
Bijdrage cf 2e Berap
4.904
Bijdrage exploitatie P&O
19.724
Teruggave op basis van jaarrekening 2017
-125.181
Totaal
4.885.983
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat is via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
Bijdrage verbonden partijen
Werkvoorziening de Dommel (WSD)
GR Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel
Doel en openbaar belang
De WSD voert de verplichtingen uit de voormalige Wet sociale werkvoorziening (WSW) uit. Daarnaast verzorgt de WSD de re-integratie van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt voor gemeenten in het kader van de Participatiewet.
WSD draait structureel met een positief financieel resultaat. Dit betekent dat de deelnemende gemeenten slechts een kleine aanvullende gemeentelijke bijdrage (bestuurskosten) hoeven te betalen om de exploitatie sluitend te krijgen.Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De WSD is een uitvoeringsorganisatie van de WSW en kan voor alle inwoners met een grote achterstand op de arbeidsmarkt een rol vervullen.
Veranderingen en ontwikkelingen
De WSW is per 1-1-2015 opgehouden te bestaan (er vindt geen nieuwe instroom plaats). De zittende doelgroep blijft gebruik maken van de WSW. Er vindt gemiddeld jaarlijks 5% uitstroom plaats van de doelgroep.
Risico’s
De WSD zal een meerjarenbegroting moeten gaan opstellen die uit blijft gaan van een positief financieel resultaat. Mocht dit niet lukken dan liggen de financiële gevolgen hiervan bij de deelnemende gemeenten.
Afbreukrisico van geen deelname
Hoog (bestuurlijk maar ook financieel als je in deze fase zou besluiten om niet meer te deel te nemen aan de gemeenschappelijke regeling).
Alternatieven voor geen deelname
Aansluiten bij andere gemeenschappelijke regeling of inkoop van diensten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Best, Boxtel, Haaren, Nuenen, Oirschot, Oisterwijk, Schijndel, Son en Breugel, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Vught.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: C.E.P. van Brakel (wethouder) en C.W. van Werkum (raadslid) plv. G.M. Scholder (raadslid).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Naast de bestuurskosten zijn er nog kosten voor 71,08 (2016) geplaatste werknemers omgerekend naar 36 uur per week. Hiervoor wordt een bijdrage van het Rijk ontvangen.
2017
Bestuurskosten
8.359
Bijdrage WSW
1.529.234
Totaal
1.537.593
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Eigen vermogen
27.199.000
28.048.000
Vreemd vermogen
5.378.000
5.312.000
Resultaat boekjaar
3.478.000
2.634.000
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 5.312 | 5.389 | 5.598 | 209 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 18.612 | 18.787 | 18.988 | -201 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | -11 | -11 | 3 | 14 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 10 | 10 | 10 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 21 | 21 | 7 | -14 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -13.321 | -13.419 | -13.397 | 22 |