Programma
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Dhr. M.J. Houben en dhr. J.G.M.W. Pernot
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's in dit programma
- Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Nuenen c.a. 2016
- Reglement van orde van de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders
- Verordening op de raadscommissies gemeente Nuenen c.a. 2016
- Verordening op het onderzoeksrecht van de raad
- Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2003
- Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Nuenen c.a. 2010
- Verordening werkgeverscommissie griffie gemeenten Nuenen 2010
- Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester
- Verordening commissie accountantscontrole
- Controleprotocol
- Verordening Rekenkamercommissie gemeente Nuenen c.a. 2017
- Beleidsplan communicatie 2011
- Regionale agenda MRE
- Samenwerkingsagenda 2018 - 2025 Stedelijk Gebied Eindhoven
- Raadsbesluit Dienst Dommelvallei d.d. 8 november 2012
- Dienstverleningsconcept 2008
- I&A-beleidsplan 2016-2020
- Archiveringsverordening van de gemeente Nuenen c.a. 2006
- Reglement Dorps- en wijkraden, gemeente Nuenen c.a. 2014
- Reglement Commissie Straatnaamgeving
- Verordening naamgeving en nummering (adressen)
- Regeling advisering bezwaarschriften
- Verordening klachtbehandeling
- Inspraakverordening
- Gedragscode en instemmingsverklaring voor gemeenteraad Nuenen c.a.
- Reglement Wet basisregistratie personen
- Verordening basisregistratie personen gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten
- Reglement burgerlijke stand
- Verordening Burgerinitiatief 2004
- Verordening Privacy gemeente Nuenen c.a. 2016
- Verordening elektronische kennisgeving gemeente Nuenen 2014
Wat wilden we bereiken?
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Tabel 'wat wilden we bereiken?'
Missie/visie | Collegeprogramma | 2017 resultaten in programmabegroting |
---|---|---|
Nuenen verdient een krachtig en integer bestuur | De kwaliteit van het samenspel tussen raad en college gaat omhoog door verbetering van de kwaliteit van raadsvoorstellen en door versterking van de informatiepositie van de raad. | De raad stelt een visie op de bestuurlijke toekomst van de gemeente vast en werkt die uit. |
De gemeente zoekt en vindt de samenwerking die nodig is om haar taken uit te voeren en ambities in de samenleving te verwezenlijken. | Om een krachtige en zelfbewuste gemeente te kunnen zijn, zoeken we de samenwerking die de past bij de ambities van onze gemeente en die onze bestuurskracht aanvult. | De samenwerking in regionaal verband is een vanzelfsprekend onderdeel van onze visie op de bestuurlijke toekomst van onze gemeente en in de uitwerking daarvan. We zijn daarin een zichtbare en betrouwbare partner. We brengen en houden onze interne afstemming en coördinatie op orde. |
Inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen toekomst. | Wij sluiten aan bij de initiatieven in de samenleving en betrekken onze inwoners en ondernemingen bij beleidsvorming en –uitvoering en hebben een open houding als het gaat om burgerinitiatieven. | We ontwikkelen en onderhouden een professionele cultuur en werkwijze in ons bestuur en in onze organisatie, gericht op ondersteuning van initiatieven van inwoners en organisaties |
Inwoners kunnen voor al hun vragen terecht bij de gemeente. De gemeente geeft in één keer het juiste antwoord. Klanten worden alleen doorverwezen als het echt niet anders kan. | Onze inwoners en organisaties kunnen al hun zaken met de gemeente digitaal afhandelen op het moment dat zij zelf kiezen | Invoering van kanaalsturing met voorkeur voor het digitale kanaal; |
We zijn een transparante overheidsorganisatie die in haar communicatie aansluit bij (de wensen van) de samenleving. | De focus op het gebied van communicatie is gericht op maatschappelijk initiatief, dialoog, openheid en transparantie. | Versterking van de publiekscommunicatie door bestuurders en organisatie; |
Wat hebben we ervoor gedaan?
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Bestuur
2017 stond in het teken van de bestuurlijke toekomst van de gemeente Nuenen. Hiertoe heeft de raad een eigen proces doorlopen. De raad heeft in november 2017 een voorkeur uitgesproken voor een fusie met Son en Breugel, mocht de situatie hiertoe aanleiding geven. Een herindeling of fusie met de gemeente Eindhoven wordt op voorhand afgewezen.
Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant hebben in de zomer van 2017 het initiatief genomen voor een gemeentelijke herindeling. Daartoe is op 15 augustus 2017 het zogenoemde open-overleg opgestart met de gemeenten Nuenen, Son en Breugel en Eindhoven. Op basis daarvan
heeft de provincie eind januari 2018 besloten om een herindelingsontwerp voor te bereiden voor een fusie tussen de gemeenten Nuenen en Eindhoven. In 2018 wordt de herindelingsprocedure voortgezet onder regie van de provincie.
In april 2017 stelde de raad de rekenkamercommissie Nuenen in en zijn er 3 leden benoemd voor een termijn van maximaal 3 jaar. Ook is de Verordening Rekenkamercommissie gemeente Nuenen c.a. 2017 vastgesteld. In december 2017 gaf de raad opdracht om onderzoek te doen naar de bestuurlijke advisering bij de gemeente. De resultaten van dit onderzoek worden in de loop van 2018 verwacht.
In 2017 is de informatieverstrekking van het college aan de raad verbeterd. In overleg met enkele raadsleden hebben we de voortgangsrapportage met betrekking tot de strategische projecten verbeterd. De nieuwe wijze van rapporteren sluit beter aan op de informatiebehoefte die er vanuit de raad is. Daarnaast wordt voor het samenstellen van de bestuurlijke agenda gebruikt gemaakt van een ander systeem. Hiervoor was het nodig om intern nieuwe afspraken te maken over hoe te komen tot de bestuurlijke agenda. Dit proces heeft geleid tot een betrouwbaarder bestuurlijke agenda die continu actueel wordt gehouden.
Eind 2017 heeft de raad een besluit genomen over de herbenoeming van de burgemeester voor een nieuwe periode.
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Samenwerking
De gemeente van nu en straks werkt veel en intensief samen met de maatschappelijke organisaties en buurgemeenten om de eigen ambities waar te maken en aan complexe zaken het hoofd te kunnen bieden. Daarom neemt de gemeente deel aan een groot aantal samenwerkingsverbanden.
Dienst Dommelvallei
In 2016 is de samenwerking binnen Dienst Dommelvallei geëvalueerd en zijn er aanbevelingen gedaan om de samenwerking te verbeteren. In 2017 is de dienst aan de slag gegaan om verbeteringen door te voeren. Er is vooral geïnvesteerd in het verstrekken van de onderlinge relatie tussen de dienst en de deelnemende gemeenten, onder meer door meer aanwezig te zijn op elkaars locaties, de samenwerkingsrelatie om te bouwen naar sparringpartners en het organiseren van gezamenlijke bijeenkomsten.
Zowel de gemeente Nuenen als Son en Breugel hebben zich in 2017 bezig gehouden met hun bestuurlijke toekomst. Daarom is er voor gekozen om in Dienst Dommelvallei pas op de plaats te maken en even geen stappen te nemen voor doorontwikkeling van het takenpakket. Dit om te voorkomen dat er ontwikkelingen in gang worden gezet die later mogelijk weer ongedaan moeten worden gemaakt.
Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE)
De samenwerking tussen de negen gemeenten in het Stedelijk Gebied Eindhoven is begin 2017 geëvalueerd. Eén van de conclusies dat er meer dan voldoende draagvlak is onder colleges, gemeenteraden en externe partners is om deze samenwerking voort te zetten en te versterken.
Parallel aan de evaluatie was al gestart met het proces van de doorontwikkeling van de samenwerking. De conclusies uit de evaluatie waren aanleiding om dit proces van doorontwikkeling voort te zetten. Dit heeft geleid tot het opstellen van de Samenwerkingsagenda 2018 - 2025 Stedelijk Gebied Eindhoven. Eind 2017 / begin 2018 hebben alle raden van de deelnemende gemeenten ingestemd met deze nieuwe agenda. In 2018 wordt aan deze agenda uitvoering gegeven.
Vooruitlopend op de nieuwe samenwerkingsagenda is in mei 2017 door de raad een besluit genomen over een totaalpakket aan afspraken op het gebied van bedrijventerreinen. Het doel hiervan is te komen tot een zo goed mogelijk vestigingsklimaat voor bedrijven binnen de SGE-regio. Hiervan kunnen inwoners en ondernemers van Nuenen profiteren.
Ook hebben de raden van de deelnemende gemeenten in 2017 ingestemd met het Afsprakenkader Wonen 2017. Hierin maken de negen gemeenten afspraken over het bouwen van voldoende woningen en de kwaliteit daarvan. Bovendien zijn er afspraken gemaakt om er te zorgen dat bouwlocaties binnen de SGE-regio elkaar versterken in plaats van elkaar beconcurreren, vanuit de overtuiging dat daarmee zowel de gezamenlijke als lokale belangen zijn gediend.
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
De samenwerking tussen de 21 gemeenten op basis van de gemeenschappelijk regeling Metropool Regio is begin 2017 geëvalueerd. De conclusies van de evaluatie geven aanleiding tot een fundamentele herijking (koersbepaling) van de samenwerking, zowel op inhoud als vorm. Eerst zijn de raden van de deelnemende gemeenten gevraagd om een reactie op de evaluatie. Deze reacties zijn verwerkt in een Plan van aanpak om te komen tot voorstellen voor een nieuwe regionale agenda en governance, (update MRE). De eerste stap is te komen tot een ambitiedocument dat naar verwachting begin 2018 wordt vastgesteld.
Binnen de MRE-samenwerking is in 2017 gewerkt aan de Integrale Strategie Ruimte. Dit is een ambitie-, inspiratie- en kansendocument; een basis van waaruit we lokaal, (sub)regionaal en bovenregionaal werken aan opgaven rondom de leefbaarheid, vitaliteit en bereikbaarheid van onze regio. De integrale strategie ruimte schetst de ruimtelijke hoofdstructuur van onze regio voor de komende 20 jaar en de accenten in ontwikkelingsrichting voor de regio al geheel en voor subregio's. Eind 2017 is deze strategie door de raden van de deelnemende gemeente vastgesteld.
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Dienstverlening
Implementatie van het dienstverleningsconcept
In 2017 hebben we ingezet op de verbetering van de bereikbaarheid van de gemeente via balie, telefoon, e-mail, internet en post. De ervaring leert ons dat die bereikbaarheid sterk is verbeterd. Daarnaast hebben we onze producten en diensten door middel van digitalisering efficiënter ingericht voor zowel inwoners als ondernemers. Meer zaken kunnen volledig digitaal afgehandeld worden. Hierdoor stijgt de eerstelijnsafhandeling waardoor een vervolgcontact niet meer nodig is. Het gestelde doel van een afhandelpercentage van telefonische contacten door het Telefonisch Informatie Centrum (TIC) van 60% is in 2017 gehaald. Het aantal baliecontacten was fors in 2017, onder andere door de 'reisdocumentenpiek'. Er is onderzoek verricht naar de mogelijkheden om publieke dienstverlening aan huis uit te voeren. Dit willen we in 2018 gaan vormgeven door het thuisbezorgen van reisdocumenten. De afhandeling van post en meldingen openbare ruimte verloopt met 80% nog niet helemaal naar verwachting. Nieuw dit jaar is het inzetten van klantmetingen: een speerpunt dat we doorzetten.
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Communicatie
De tweede communicatieadviseur is in het voorjaar van 2017 gestart. Met een herverdeling van taken en wijziging van focus op de werkzaamheden, is meer ruimte gecreëerd voor en nadruk komen te liggen op burgerparticipatietrajecten. De communicatiemensen hebben een training gevolg in een methodiek om ‘’communicatie’’ een plek te geven in het hart van projecten, beleidsontwikkeling en uitvoering. We zijn begonnen met toepassen van deze methodiek (Factor C) met de bedoeling hem organisatiebreed uit te rollen de komende jaren.
De inzet van met name Facebook is geïntensiveerd. We zijn in 2017 begonnen met de aanschaf en implementatie van een tool voor het monitoren van online (social) media en voor webcare.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Eindhoven actief. Het doel van deze samenwerking is het behouden en het verstevigen van de internationale concurrentiepositie en spitst zich toe op de behartiging van de gezamenlijke belangen op de thema’s economie, mobiliteit en ruimte.
Daarnaast is het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe) onderdeel van MRE. Hier worden archieven van overheidsorganen binnen de regio Zuidoost-Brabant bewaard.Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De regio wordt bestuurd op verschillende overheidsniveaus (lokaal, subregionaal en regionaal) en er wordt steeds geschakeld tussen de verschillende niveaus. De samenwerking vindt niet alleen plaats op de schaal van de 21 gemeenten, maar ook op subregionaal niveau. Flexibele samenwerkingsverbanden, die gebaseerd zijn op gelijkluidende belangen van de deelnemers, worden steeds belangrijker.
Daarnaast kan de Metropoolregio Eindhoven op tijdelijke thema’s de gezamenlijke belangen zowel van alle gemeenten als van enkele gemeenten behartigen.
Door deze samenwerking wordt niet alleen een kostenbesparing gerealiseerd, maar worden de (ontwikkelings)mogelijkheden van de (sub)regio(‘s) beter benut.
Samen met andere overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties worden de thema’s economie, ruimte en mobiliteit verkend en wordt de regionale strategie bepaald.Veranderingen en ontwikkelingen
De Metropoolregio Eindhoven is na een intensief omvormingstraject op 1 januari 2015 gestart. In 2017 is de samenwerking binnen Metropoolregio geëvalueerd. Deze evaluatie geeft aanleiding om de bestaande afspraken te herijken. Dit zal zijn beslag vinden in 2018.
T.a.v. RHCe wordt door een extern bureau en interim manager, in samenspraak met de gemeenten, bezien hoe de organisatie uitgerust kan worden voor taken zoals deze nu en in de toekomst op het RHCe afkomen. De uitkomsten van dit proces worden vertaald in een nieuwe op te stellen bedrijfsplan.Risico’s
In hoofdstuk 5.1 Paragraaf weerstandsvermogen en risicomanagement van de Programmabegroting Metropoolregio Eindhoven 2017 zijn de risico's en bijbehorende weerstandscapaciteit benoemd. In de bestuursrapportage 2017 is deze paragraaf geactualiseerd. De belangrijkste risico's worden gelopen bij de afbouw van het voormalige SRE-personeel en de daaruit voortvloeiende WW-verplichtingen.
Niet afgedekte risico's
Deel van de totale risico's die bij de GR niet afgedekt zijn door de AR en wat bij de gemeente voor aandeel in de GR in haar eigen risicoparagraaf meegenomen moet worden.
Afbreukrisico van geen deelname
Het risico is dat de gemeente Nuenen c.a. zich buiten sluit als zij niet deelneemt aan de Metropoolregio. De Metropoolregio is een belangenbehartiger van de regio en weet ook middelen bij anderen (veelal via cofinanciering) los te krijgen.
Alternatieven voor geen deelname
Naast de Metropoolregio Eindhoven zijn er allerlei andere vormen van (gemeentelijke) samenwerking mogelijk. Zo is op subregionaal vlak een convenant gesloten met de gemeenten in het stedelijk gebied van Eindhoven.
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonk, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van MRE bestaat ui het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Deze bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door regionaal Platform en andere overlegorganen.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: M.J. Houben (burgemeester), plv. lid: E. Groothoff (raadslid).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks driemaal (begroting, bestuursrapportage, jaar rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Opsplitsing bijdrage:
2017
Algemene bijdrage
84.592
SRE Stimuleringsfonds
80.917
Brainport Development
57.636
Streekarchief (RHCe)
80.263
Totaal
303.408
In 2017 is de winstbestemming 2016 van € 14.259,- ontvangen.
2016
2017
Voorlopig
Eigen vermogen
5.105.885
4.087.522
Vreemd vermogen
22.401.086
18.253.467
Resultaat boekjaar
710.647
438.000
Website
http://www.metropoolregioeindhoven.nl
Bijdrage verbonden partijen
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
De Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.
In 2016 is de samenwerking geëvalueerd. Dit heeft ertoe geleid dat er in 2017 gewerkt is aan het verbeteringen in het bestaande werkpakket. Verdieping en/of verbreding van de samenwerking is hangende de discussie over de bestuurlijke toekomst van de gemeenten Son en Breugel en Nuenen c.a. geparkeerd in 2017.Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. Voor Nuenen M.J. Houben (burgemeester), H.M.A. Pero (wethouder) en J. Pernot (wethouder).Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB).
Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer, voor Nuenen is dat M.J. Houben, en de gemeentesecretarissen van de deelnemers.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Gemeentelijke bijdrage
4.945.818
Aandeel reserve P&O cf jaarrekening 2016
61.744
Bijdrage cf 1e begrotingswijziging DD
3.602
Bijdrage cf 2e Berap
4.904
Bijdrage exploitatie P&O
19.724
Teruggave op basis van jaarrekening 2017
-125.181
Totaal
4.885.983
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat is via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 609 | 697 | 933 | 236 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Lasten | 8.522 | 8.722 | 9.151 | -429 | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 500 | 500 | 602 | 102 | |||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 83 | 83 | 0 | |||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -500 | -417 | -520 | -102 | |||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -7.413 | -7.608 | -7.699 | -91 |