Programma
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Dhr. M.J.P. Jansen en dhr. H.M.A. Pero
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's in dit programma
- Plan onkruidbeheersing
- Veegplan
- Zwerfafval- en afvalbakkenplan
- Beleidsplan gladheidsbestrijding 2013-2018
- Verordening ondergrondse infrastructuur Nuenen 2015
- Beleidsregels Nadeelcompensatie kabels en leidingen Nuenen c.a. 2015
- Beleids- en beheerplan OVL 2012-2016
- Beheerplan Wegen 2015-2019
- Bidbook bereikbaarheid Zuid Nederland
- Regionale Bereikbaarheidsagenda en -akkoord
- Mobiliteitsvisie 2017
- Openbaar Vervoer concessie 2016 e.v.
- Afvalstoffenverordening Nuenen 2016
- Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2017 met behorende tarieventabel
- De tweede nota Duurzaamheid 2.0 en uitvoeringsprogramma duurzaamheid 2016-2017
- Visienota "Op weg naar een afvalloos Nuenen"
- Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2011 - 2015 (vGRP)
- Waterplan gemeente Nuenen 2009
- Algemene plaatselijke verordening
- Nota duurzaamheid 2.0
Wat wilden we bereiken?
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Tabel 'wat wilden we bereiken?'
Missie/visie | Collegeprogramma | 2017 resultaten in programmabegroting |
---|---|---|
Straten, wegen en pleinen: | Het college wil investeren om zo energieneutraal mogelijk te zijn. Burgers worden actief uitgenodigd om deel te nemen aan overleg met betrekking tot beheer van openbare ruimte. De gemeente staat open voor knelpunten die de burgers ervaren Regulier en nieuw beleid | Afhankelijk van nieuw beleidsplan hoofdzakelijk verouderde openbare verlichting vervangen door energiezuinige verlichting. Vervangen verlichting Broekdijk, Eikelkampen en Hooidonk. Met de participatieladder als basis wordt telkens gekeken in hoeverre burgers betrokken worden bij gemeentelijke initiatieven op het gebied van onderhoud van de openbare ruimte Oplossen knelpunten parkeren en verlichting Optimaliseren van de kostentoerekening tussen diverse taakgebieden |
Verkeer en vervoer: | VSP2 wordt weer op de agenda gezet. | Actualisatie verkeersbeleid met uitwerking van maatregelen uit het regionale bereikbaarheidsakkoord Afronden Europalaan/ HOV2 |
Afval: | Streven dat in 2020 het restafval nog maar 5% bedraagt van de totale inzameling Regulier beleid | Onderzoek doen naar een verdergaande afstemming tussen de verschillende scha-kels uit de inzamelketen. Zowel fysiek als qua tarief moet dit leiden tot een maximale hoeveelheid herbruikbare componenten met een optimale kwaliteit. Optimaliseren van de kostentoerekening tussen diverse taakgebieden |
Riolering: | Regulier en nieuw beleid Regulier en nieuw beleid | Maatregelen uitvoeren, en verder onderzoek doen ter verbetering van de oppervlaktewaterkwaliteit en het voorkomen van overlast door extreme regenbuien Actualiseren van het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) |
Milieu: | We willen activiteiten op het gebied van wonen, werken milieu en ecologie duurzamer maken of aanpakken In 2024 moet al het asbest vanuit rijksbeleid van de daken zijn verwijderd | Subsidieregeling isolatieproject bestaande woningbouwvoorraad Inventarisatie asbest op daken |
Wat hebben we ervoor gedaan?
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Verkeer en vervoer
Straten, wegen en pleinen
Een van de belangrijkste taken bij het onderhoud in de openbare ruimte is het veilig en heel houden van alle voorzieningen. Om dat zo efficiënt mogelijk te doen, moeten de beheerplannen van de diverse disciplines actueel zijn. Het voor 2017 geplande beheerplan voor de Civiele Kunstwerken wordt doorgeschoven naar 2019.
De reconstructie van de Broekdijk, Eikelkampen en Hooidonk is nog niet gerealiseerd. De vertraging werd hoofdzakelijk veroorzaakt door een tweetal onderzoeken naar de haalbaarheid om de bestaande bomen naast deze weg te behouden. In 2018 wordt een voorstel aan de raad voorgelegd.
De Gerwenseweg, Geldropsedijk, het Laar en de Tomakker zijn opgeknapt (nieuw asfalt of reconstructie).
Het beleidsplan Openbare verlichting 2018-2027 is vastgesteld door de gemeenteraad. De komende 10 jaar worden de meest verouderde en meest energieverslindende armaturen en lichtmasten worden vervangen.
Openbaar vervoer
In 2017 is de aanleg van de hoogwaardig vervoersverbinding HOV2 nagenoeg afgerond. De nieuwe busbanen en voorrangspleintjes waren op tijd klaar voor de nieuwe concessie openbaar vervoer en dienstregeling die eind 2016 van start zijn gegaan. De reconstructie van de Europalaan met infrastructuur voor HOV en alle bijkomende werkzaamheden aan riolering, groen, verlichtingen verkeerslichten is in 2017 afgerond.
In 2017 is het regionale Bereikbaarheidsakkoord uitgewerkt voor Nuenen. De kansen, belangen en nadere onderzoeken zijn in beeld gebracht, mede dankzij de inbreng van de werkgroep Mobiliteit. Dit heeft geresulteerd in de Mobiliteitsvisie die in december is vastgesteld.
We zijn nog niet begonnen met de aanleg van de snelfietsroute Helmond - Eindhoven. De benodigde bestemmingsplannen daarvoor zijn nog niet vastgesteld.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Parkeren
In 2017 is de mobiliteitsvisie vastgesteld. Hierin is "parkeerbeleid centrum” opgenomen met daarin de mogelijkheden voor een blauwe zone. Inmiddels is het plan van aanpak voor het instellen van een blauwe zone goedgekeurd.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Riolering
Het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) is niet geactualiseerd in verband met gebrek aan capaciteit. Naar verwachting gebeurt dit in 2018.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Afval
In 2017 is de optimalisatie van de (gescheiden) afvalinzameling verder doorgezet. Het van het project "Inrichting ". In 2017 zijn de laatste clusterplekken gemaakt voor efficiëntere huis-aan-huisinzameling van afval. Nu is 90 % van Nuenen voorzien is van clusterplekken. Dit heeft een besparing van 30 % opgeleverd op de inzamelkosten. GFT-scheiding hebben we verder geoptimaliseerd door tuinafval apart in te zamelen. Tijdens het bladseizoen wordt deze inzameling gecombineerd met de jaarlijkse bladinzameling. Buiten dit seizoen staan er verspreid in de gemeente 15 groenbakken voor de inzameling van de tuinfractie. Deze manier van inzameling is een succes. Keerzijde is echter dat de voorziening ook gebruikt wordt door hoveniers en groenbedrijven met als gevolg een toename van kosten.
De samenwerking binnen BLINK is geëvalueerd. Dat resulteerde in een raadsbesluit om de samenwerking voort te zetten. De basis daarvoor wordt het Strategisch Meerjarenplan 2018-2022 dat in 2017 is opgesteld en in 2018 aan de raad wordt voorgelegd.
Het risico van naheffing door Attero als gevolg van minder levering van restafval voor de jaren 2015, 2016 en 2017 blijft aanwezig. De inschatting is dat de gemeenten de zaak voor deze jaren gaan verliezen. Het totale risico voor de gemeente Nuenen is gecalculeerd op € 106.000,-. Dit risico is opgenomen in de risicoparagraaf.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Milieubeheer
Duurzaamheid
Begin 2017 zijn voor verschillende woningeigenaren gesubsidieerde energiescans voor hun (bestaande) woningen uitgevoerd.
In het bouwproject Gerwen ZO is meegewerkt met de ontwikkelaar om tot de realisatie van gasloze, energiezuinige woningen te komen.
Ook in Nuenen West is geprobeerd om tot duurzamere bouw van woningen en gebouwen te komen. De nieuwbouw van een schoolgebouw in het gebied wordt energiezuinig / -neutraal uitgevoerd.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Reiniging Blink
GR Reiniging Blink te Helmond
Doel en openbaar belang
Het doelmatig uitvoeren van de afvalinzameling en de reinigingstaken die bij wet, in het bijzonder de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer, aan de gemeente zijn opgedragen en/of voortvloeien uit de aan de gemeente op grond van de Gemeentewet toevertrouwde zorg voor de eigen huishouding, binnen de kaders van het publiekrecht en in samenwerking met een privaatrechtelijke rechtspersoon.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Actieve bijdrage aan de lokale vertolking van het landelijk beleid inzake preventie van huishoudelijk afval conform het vigerende Landelijk Afvalbeheerplan (LAP), met in acht neming van lokale accenten.
Verzekeren van de openbare dienstverlening wat betreft hoogwaardige inzameling en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen, met inbegrip van de uitvoering van reinigingstaken, dit alles binnen de grenzen van haar werkgebied.
Zorgdragen voor alle aanverwante activiteiten, zoals sortering, hergebruik en/of nuttige toepassing dan wel recycling van de huishoudelijke afval-/reststromen.
Belangrijk is dat de samenwerking zonder winstoogmerk de kernactiviteiten met betrekking tot huishoudelijke afvalstoffen efficiënt en effectief worden uitgevoerd, zoals eerder omschreven, t.w. preventie en projectbeheer, inzameling, reiniging, sortering en overslag, afzet en commercialisatie alsmede implementatie beheers- en controlesystemen in naam en voor rekening van de bij Blink aangesloten gemeenten en eventueel later aangesloten publieke partijen.Veranderingen en ontwikkelingen
Evaluatie BLINK. In kwartaal 3 van 2017 is BLINK door KPMG geevalueerd. De evaluatieresultaten, die als input hebben gediend voor het opstellen van het ondernemingsplan BLINK, zijn uitvoerig besproken in de raad. Het strategisch meerjarenplan 2018-2022 van BLINK (het ondernemingsplan) zal de leidraad zijn voor de koers van BLINK voor de komende jaren.
Risico’s
Risico van beëindiging van deelname in Blink door een of meerdere deelnemers.
Financieel risico voor deelnemers vanwege het ontbreken van eigen vermogen.
Invloed van de private partner Suez.Afbreukrisico van geen deelname
Zelfstandige uittreding betekent schadeloos stellen van andere deelnemers.
Aanbesteding en samenwerking met een andere afvalinzamelaar leidt tot veel minder flexibiliteit en minder invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering.Alternatieven voor geen deelname
Aanbesteding van de taken die betrekking hebben op huishoudelijke afvalstoffen en reiniging van verhardingen.
Deelname in een andere GR constructie zoals Cure (de gemeenschappelijke regeling van gemeente Eindhoven, Valkenswaard en Geldrop-Mierlo).Bestuurlijke betrokkenheid
Naast onze gemeente nemen, naast de directie van Suez Gemeentelijke Dienstverlening BV, nog zeven andere gemeenten in de regio deel in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: H.M.A. Pero (wethouder)
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
- Bij het vaststellen van de Begroting Blink;
- Bij wijzigingen van de gemeenschappelijke regeling;
- Bij toetreding van nieuwe gemeenten;
- 3-jaarlijkse evaluatie van Blink.
Financieel belang
Kosten t.b.v. inhuur voertuigen, personeelslasten, overige bedrijfslasten en extra taken.
2017
1.362.379
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
De GR Blink beschikt niet over een eigen vermogen en de risico’s worden opgevangen door de deelnemende partijen. De resultaten voor de deelnemers worden jaarlijks afzonderlijk afgewikkeld.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 4.641 | 5.657 | 5.549 | -108 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 6.366 | 6.987 | 6.955 | 32 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 1.460 | 117 | 678 | 560 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 1.094 | -21 | -21 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -366 | -138 | -699 | -560 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.360 | -1.192 | -708 | 484 |