Programma
2. Veiligheid & Handhaving
Dhr. M.J. Houben
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's in dit programma
- Kadernota Veiligheid 2015-2018
- Handhavingsbeleid 2017-2021
- Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Nuenen c.a. 2014
- Evenementenbeleid
- Regionaal Veiligheidsplan Oost-Brabant 2015-2018
- Jaarlijks basisteamplan Dommelstroom
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
- Regionaal Risicoprofiel
- Regionaal Beleidsplan
- Regionaal Crisisplan
- Beleid externe veiligheid
- Overeenkomst dierenopvang
- Drank- en horecawet 2013
- Preventie- en handhavingsplan alcohol
- Damoclesbeleid (artikel 13b Opiumwet)
- Bibob-beleidsregels
Wat wilden we bereiken?
2. Veiligheid & Handhaving
Tabel 'wat wilden we bereiken?'
Missie/visie | Collegeprogramma | 2017 resultaten in programmabegroting |
---|---|---|
We gaan uit van eigen verantwoordelijkheid, eigen kracht en zelfredzaamheid. | Bepalen van de handhavingsprioriteiten, met aandacht voor invoering digitaal handhaven (door boa’s). | Vaststellen van een geactualiseerd handhavingsbeleid. |
We gaan uit van eigen verantwoordelijkheid, eigen kracht en zelfredzaamheid. | Vaststellen van een verordening kwaliteit VTH omgevingsrecht | |
Wij verbinden zorg en veiligheid met elkaar. Niemand blijft aan de kant staan, Iedereen doet mee | Een goed samenspel tussen buurtbewoners, (zorg)professionals en de gemeente zal leiden tot een goede optimale en integrale aanpak voor de zorg op maat. | Uitvoeringsprogramma Veiligheid 2017 met blijvende aandacht voor een betere verbinding tussen zorg en veiligheid. Dit gebeurt door aanpak multiproblematiek volgens het principe 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur, zowel binnen gemeentelijke |
Integrale ketenaanpak, samen met de partners, op adequaat schaalniveau | Vernieuwd bestuur, een omslag in denken en handelen. | Er wordt |
We gaan uit van eigen verantwoordelijkheid, eigen kracht en zelfredzaamheid. | Wij sluiten aan bij de initiatieven in de samenleving en betrekken onze burgers en ondernemingen bij beleidsvorming en –uitvoering en hebben een open houding als het gaat om burgerinitiatieven. | Uitvoering geven aan Brandveilig Leven. Zo voert de gemeente, in samenwerking met vrijwilligers en de VRBZO het project ‘Nuenen (brand)veilig, deel II’ uit. |
Integrale ketenaanpak, samen met de partners, op adequaat schaalniveau | Implementatie van de Toekomstvisie Brandweerzorg (regionale werkmethode -2015 en personeel- en materieelplan – 2016); het Regionaal Beleidsplan en het Regionaal Crisisplan. | |
We gaan uit van eigen verantwoordelijkheid, eigen kracht en zelfredzaamheid. | Proces risicogericht adviseren implementeren in gemeentelijke processen. |
Wat hebben we ervoor gedaan?
2. Veiligheid & Handhaving
Crisisbeheersing en brandweer
Voor de uitvoering van de processen Bevolkingszorg (processen waarvoor de gemeenten verantwoordelijk zijn), werken we binnen de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost intensief samen in regionale teams. Zo kunnen we met name op het gebied van crisiscommunicatie een beroep doen op bijstand en expertise van communicatiemedewerkers van de 21 gemeenten en van de Veiligheidsregio.
In 2017 is gewerkt aan een visie op crisisbeheersing, gericht op de verdere professionalisering van de multidisciplinaire samenwerking bij een ramp of crisis.
2. Veiligheid & Handhaving
Openbare orde en veiligheid
Prioriteiten Veiligheidsbeleid
1. Verminderen woninginbraken
In 2017 zijn er in Nuenen 64 (poging tot) woninginbraken gepleegd (tegenover 57 in 2016).
Eind 2017 zijn er ongeveer 76 buurtWhatsapp-groepen actief in Nuenen. Vanwege de grote vraag om preventieborden in de wijk, heeft het college in april besloten om op 25 strategische punten in Nuenen Whatsappborden te plaatsen.
2. Terugdringen geweld
In 2017 werden in Nuenen geen overvallen of straatroven gepleegd.
De politie registreerde zeventien aangiften van mishandeling, waarvan in negen gevallen sprake was van huiselijk geweld.
3. Aanpak georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit
De gemeente Nuenen neemt, samen met vertegenwoordigers van Politie, OM, Belastingdienst bijgestaan door het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC), deel aan de projectgroep Ondermijning basisteam Dommelstroom. In 2017 is er 1 mensenhandel-casus opgestart en was er 1 RIEC-casus lopend. Naast casussen zijn er door de Driehoek+ (incl. Belastingdienst) ook twee fenomenen benoemd.
Eén van de fenomenen betreft woonwagenlocaties. Op 9 november 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met Programma Woonwagenlocaties 2018-2022 en is gestart met de uitvoering.
In Nuenen is gekozen voor een integrale, programmatische aanpak waarvan (rechts)handhaving onderdeel uitmaakt.
Het andere fenomeen betreft de bedrijventerreinen. Op 28 november 2017 heeft een grote integrale controle plaatsgevonden op Bedrijventerrein Eeneind om zicht krijgen op de activiteiten op het bedrijventerrein en mogelijke illegale activiteiten. Mede op basis van de integrale controle wordt geconcludeerd er meer aandacht moet komen voor de fysieke omgeving. Op dit moment bleek er sprake van ongewenste bedrijvigheid en parkeerproblemen.
Op basis van het Damoclesbeleid. kan de burgemeester, bij het aantreffen van een handelsvoorraad verdovende middelen (hennepkwekerij /dealen verdovende middelen, etc.) direct overgaan tot sluiting van de betreffende woning of bedrijfspand. De burgemeester kan gemotiveerd afwijken van deze beleidslijn. In 2017 heeft hij 1 keer gemotiveerd afgeweken en een waarschuwingsbrief gestuurd. Vier woningen zijn tijdelijk gesloten (in 2016 waren dat er acht).
4. Aanpak problematische jeugd en jeugdgroepen (met name drank- en drugsgebruik)
In Nuenen is het aantal meldingen overlast jeugd toegenomen van 44 meldingen in 2016 naar 79 meldingen in 2017.
De politie heeft 47 zorgmeldingen opgemaakt en doorgestuurd naar Veilig Thuis. Dit is een toename ten opzichte van 2016 (toen 36 stuks). Veilig Thuis heeft vervolgens 37 meldingen doorgegeven aan het CMD. De overige meldingen (10) heeft Veilig Thuis zelf opgepakt.
In 2017 waren er 16 jongeren in de leeftijd van 12 t/m 18 jaar (2016 waren het er 13) die een Halt-straf opgelegd hebben gekregen. Van deze 16 jongeren waren er 12 doorverwezen door de politie, 3 door de leerplichtambtenaar en 1 onbekend.
Voor 2017 is er een uitvoeringsplan voor preventie en handhaving in het kader van de Drank- en horecawet opgesteld. Er zijn in 2017 twee controlerondes gehouden bij commerciële bedrijven (winkels, horeca). Tijdens de controles zijn relatief veel overtredingen geconstateerd zoals het schenken aan 18-ers en het niet vragen van ID aan de mysteryshopper.
Verder zijn eind 2017 de para-commerciëlen bezocht. Ook toen zijn redelijk veel overtredingen geconstateerd. Overtreders hebben een waarschuwing gekregen.
Tijdens de carnaval heeft de organisatie van de Tienertent steekproefsgewijs blaastesten afgenomen. In tegenstelling tot 2016 (55 jongeren met alcohol aangetroffen) hebben maar enkele jongeren de blaastest niet doorstaan.
5. Bevorderen brandveiligheidsbewustzijn
In juni 2017 is gestart met de 2e fase van het project Nuenen (Brand)veilig: het plaatsen van rookmelders in de (koop)woningen in de dorpskern Nuenen. De in de 1e fase t/m 2016 gehanteerde methode van informatievoorziening en aanmelding voor het project werd door de vrijwilligers als te tijdrovend ervaren. Bij de 2e fase is daarom gekozen voor een -overigens beperkte- ondersteuning vanuit de ambtelijke organisatie. In de periode juni-december 2017 werden 150 adressen bezocht waar in totaal 287 rookmelders zijn geplaatst. Het totaal t/m 2017 in het kader van Nuenen (Brand)veilig kwam daarmee op ruim 3.200 rookmelders.
6. Aanpak buurtproblemen
In 2017 zijn in totaal 4 wijkschouwen uitgevoerd. Voor deze wijkschouwen worden buurtbewoners uitgenodigd en sluit (onder andere) de wijkagent, boa en jongerenwerkers en de coördinator van het project Nuenen (brand)Veilig aan.
Voor het niet direct opruimen van hondenpoep zijn in 2017 2 processen verbaal uitgeschreven.
Er wordt door de boa's, mede doordat er veel plantsoen omgevormd is tot gras, veel hondenpoep geconstateerd.
Tijdens de dagelijkse surveillance wordt op parkeren altijd gecontroleerd. In 2017 zijn in totaal 119 processen verbaal uitgeschreven voor fout parkeren. Dit is een daling ten opzichte van 2016 (160 stuks).
Andere resultaten 2017
Bij het focussen op de bovengenoemde prioriteiten, zijn in de Kadernota Veiligheid ook een aantal uitgangspunten opgenomen. In 2017 is de aandacht gericht geweest op de verbinding tussen zorg en veiligheid en de integrale aanpak.
Verbinden van zorg en veiligheid
In 2017 zijn er verdere stappen gezet als het gaat om het maken van verbinding tussen beide beleidsterreinen. De constatering over 2017 is dat uitvoerders van beleid elkaar beter weten te vinden in casussen. Dit leidt tot een meer integrale aanpak op basis van één, gezin, één plan bij onder andere multi-probleemgezinnen.
Integrale ketenaanpak, samen met de partners, op adequaat schaalniveau
De bedoeling was een uitvoeringsprogramma Veiligheid 2017 te maken om de integrale ketenaanpak goed zichtbaar te maken. Vanwege de plannen die er al lagen (Kadernota Veiligheid, basisteam jaarplan Dommelstroom, Regionaal Veiligheidsplan) en meer urgentere werkzaamheden is besloten om vanuit deze bestaande plannen te werken.
Op basisteam-niveau is afgelopen jaar meer intensief samengewerkt door politie, OM, belastingdienst en gemeente op de genoemde prioriteiten, maar ook op actuele veiligheidsthema's. Zo is er voor het basisteam een (communicatie)toolkit Woninginbraken ontwikkeld door de partners.
De (communicatie)toolkit stelt ons in staat om direct in te spelen op trends en/of hotspots met voorlichtingsactiviteiten.
Vooruitlopend op de programmatische aanpak voor de bedrijventerreinen (fenomenen-aanpak) is door het basisteam een modelartikel APV ‘Verbod exploiteren bedrijf zonder benodigde vergunning’ ontwikkeld.
De bedoeling van dit artikel is dat de burgemeester een bepaalde branche en of gebruikers van bepaalde panden kan aanwijzen als vergunningplichtige, ten behoeve van het tegengaan van onveilig, niet leefbaar en onveilig ondernemersklimaat.
Radicalisering
We draaien volwaardig mee met het actieplan van de programmaraad Radicalisering Oost Brabant. Medewerkers hebben meegedaan aan trainingen die in dat kader zijn georganiseerd.
Veiligheidsmonitor 2017
De vierjaarlijkse Veiligheidsmonitor is 2017 uitgevoerd. In de Veiligheidsmonitor wordt de leefbaarheid en veiligheid in de gemeente Nuenen beschreven. De uitkomsten van de Veiligheidsmonitor worden medio 2018 verwacht. De uitkomsten worden gebruikt bij het vormgeven van de nieuwe Kadernota Veiligheid 2019-2022.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost
Stichting Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
Het Veiligheidshuis richt zich op het bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit door recidive en maatschappelijke uitval te voorkomen. Hierbij ligt de focus niet alleen op bestaande overtreders van de wet, maar ook op individuen of groepen met groot risico op afglijden richting crimineel en ernstig overlastgevend gedrag.
Het Veiligheidshuis vormt als netwerk een belangrijke schakel. Niet alleen in de verbinding tussen straf en zorg, maar ook met de bestuurlijke component door de regierol en participatie van gemeenten.
De meerwaarde van de samenwerking zit in de ketenoverstijgende aanpak, die de afzonderlijke aanpakken versterkt. Daarbij behouden alle partners hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden.Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Het Veiligheidshuis werkt conform de Landelijke Meerjarenagenda Zorg- en Veiligheidshuizen 2017-2020. Het Veiligheidshuis richt zich specifiek op:
1. De essentiële verbinding tussen Veiligheid, Jeugd en Zorg binnen gemeenten.
2. Persoonsgebonden Aanpak (PGA) in het Veiligheidshuis.
3. Duurzame verbinding met gemeenten en ketenpartners.
4. Beeldvorming en communicatie van en over de Veiligheidshuizen.
5. Verbinding ZSM – Veiligheidshuizen.Veranderingen en ontwikkelingen
Op 8 juni 2016 is de Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost opgericht en per 17 juni 2016 is de Stichting onder nummer 66261864 ingeschreven in het KvK Handelsregister.
Het algemeen bestuur bestaat uit 21 bestuurders van de 21 gemeenten in de regio Brabant Zuidoost. Het algemeen bestuur vertegenwoordigt de Stichting en de vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan de voorzitter (de heer Veltman, burgemeester gemeente Someren, was voorzitter tot 1-11-2017. Vanaf 1-11-2017 is de heer Verhoeven (burgemeester gemeente Heeze-Leende) voorzitter.
Per 1-1-2018 bekend onder de werknaam “Zorg- en Veiligheidshuis”. Naast bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit vanuit Veiligheidsoptiek staat ZORG ook voor complexe casuïstiek in het Sociaal Domein en het werken aan een verbeterd perspectief voor een cliënt.Risico’s
Onduidelijk is wat de gevolgen zijn wanneer één (of meerdere) van de 21 gemeenten (Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost) niet gaat deelnemen aan het Veiligheidshuis.
Afbreukrisico van geen deelname
Er kan dan geen gebruik worden gemaakt van de voordelen die het Veiligheidshuis kan bieden, zoals informatie, expertise en menskracht. Bepaalde organisaties hebben ook aangegeven geen capaciteit te hebben om deel te nemen aan overlegstructuren in alle afzonderlijke gemeenten.
Alternatieven voor geen deelname
Gemeente moet dan zelf meer regelen en kan geen beroep meer doen op inbreng van bepaalde maatschappelijke instanties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Dagelijks bestuur: lid: Mr. M.M.D. Vermue-Vermue (burgemeester gemeente Cranendonck) en C.E.P. van Brakel (wethouder gemeente Nuenen c.a.) namens de gemeenten die behoren tot het basisteam Dommelstroom.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
Gemeentelijke bijdrage
5.435
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Voor het jaar 2017 zijn de beide centrumgemeenten (Eindhoven en Helmond) verantwoordelijk voor de financiële jaarrekening, ieder voor hun subregio (regio Eindhoven en Peelregio). Nuenen valt onder de subregio Eindhoven.
Bijdrage verbonden partijen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRBZO) behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:
- Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
- Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen;
- Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot de taak van het VRBZO;
- Het - samen met GGD BZO - organiseren, coördineren en uitvoeren van ambulancezorg, de bijbehorende procesregistratie en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instellingen voor intramurale zorg.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Op regionale schaal werken aan een veilige leefomgeving voor mensen die er wonen en verblijven. Professionele hulp verlenen als het nodig is. Waarborgen creëren voor fysieke veiligheid en voorbereidingen treffen voor rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Veranderingen en ontwikkelingen
In 2017 zijn de loonkosten (als gevolg van cao verhoging, pensioenpremie stijging en IKB) hoger dan primair begroot en ook hoger dan gecompenseerd via de gemeentelijke bijdragen. Deze ontwikkeling zet zich voort in 2018 en 2019 waardoor een structureel financieel dekkingstekort ontstaat. Als onderdeel van de Kadernota 2019 wordt hiervoor een oplossing gezocht door het bestuur. In 2017 en 2018 wordt het structurele tekort met incidentele middelen gedekt. In 2017 is het personeels- en materieelspreidingsplan van de Toekomstvisie Brandweerzorg gerealiseerd. In 2017 zijn 18 van de 26 nieuwe tankautospuiten en nieuwe P2000/C2000 communicatiemiddelen geleverd en zijn de aanbestedingen voor arbeidshygiëne afgerond (en deels geleverd). In 2017 zijn diverse verordeningen en processen binnen de P&C-cyclus van de 4 GRen gelijkgetrokken. In 2017 is een visitatie, een wettelijk kwaliteitsonderzoek, uitgevoerd. Advies is om met het bestuur en ketenpartners een duidelijke koers te bepalen voor de toekomst. Daarbij is het belangrijk om in verbinding te blijven met onze medewerkers, vrijwilligers en burgers. In 2017 is gewerkt aan een nieuwe bestuurlijke visie op Crisisbeheersing die in 2018 zal worden vastgesteld. In 2017 zijn de Gemeenschappelijke Meldkamers van Brabant-Zuidoost en Brabant-Noord gaan samenwerken, vooruitlopend op de samenvoeging tot de Meldkamer Oost-Brabant.
Risico’s
Er zijn geen risico's die niet zijn afgedekt in de algemene reserve. De belangrijkste risico’s worden gelopen bij:
· Informatiebeveiliging;
· Rechtmatigheid van inkopen;
· Wijzigingsbeheer Informatisering & Automatisering.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname is een wettelijke plicht (Wgr, Wvr).
Alternatieven voor geen deelname
Geen alternatieven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door 21 gemeenten in de regio Zuidoost Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: M.J. Houben (burgemeester).
Dagelijks bestuur: lid: M.J. Houben (burgemeester).Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening) en halfjaarlijks (1e en 2e monitor n.a.v. de bestuursrapportage); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen over beleid en dergelijke binnen de Veiligheidsregio.
Financieel belang
De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling waarborgen de betaling van rente en aflossing van de door de Veiligheidsregio onder goedkeuring van gedeputeerde staten gesloten geldleningen volgens door het algemeen bestuur vast te stellen regels en naar evenredigheid van het aantal inwoners van iedere gemeente van het desbetreffende kalenderjaar en indien de geldschieters dit wensen onder het doen van afstand van de voorrechten, welke de wet aan borgen toelaat.
2017
Gemeentelijke bijdrage
956.979
Bijdr. piketregeling oranje
6.476
Bijdr. gemeentelijke rampenbestrijding
2.145
Bijdr. gemeentelijke bevolkingszorg
1.102
Totaal
996.702
In 2017 is een restitutie bijdrage 2016 van € 54.798,- ontvangen.
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Eigen vermogen
9.172.324
7.561.112
Vreemd vermogen
21.997.544
44.767.394
Resultaat boekjaar
2.412.471
951.982
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 55 | 55 | 52 | -4 | |||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Lasten | 1.335 | 1.360 | 1.314 | 46 | |||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.280 | -1.305 | -1.262 | 42 |