Programma
8. Financiën & Belastingen
Dhr. J.G.M.W. Pernot
Realisatie
bedragen x € 1.000
Begroot v.s. Realisatie
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's in dit programma
- Financiële verordening 2017 (vastgesteld 18-5-2017)
- Treasurystatuut 16-6-2009
- Nota reserves en voorzieningen 2011 (plus aanvullend raadsbesluit 26-9-2013)
- Nota risicomanagement en weerstandsvermogen (5-2-2015)
- Nota activering, waardering en afschrijving
- Diverse belastingverordeningen (marktgelden, legesverordening, onroerende zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing en reinigingsrechten, toeristenbelasting, vermakelijkhedenretributie, lijkbezorgingsrechten)
Wat wilden we bereiken?
8. Financiën & Belastingen
Tabel 'wat wilden we bereiken?'
Missie/visie | Collegeprogramma | 2017 resultaten in programmabegroting |
---|---|---|
Een begroting die structureel en reëel in evenwicht is. | Coalitieakkoord Collegeprogramma | Sluitende meerjarenbegroting De begroting 2017-2020 is qua structuur zoveel mogelijk geharmoniseerd met de begrotingen van de Dommelvallei-gemeenten. |
Actief inspelen op financiële (wettelijke) ontwikkelingen. | Regulier beleid | Inrichten vennootschapsbelasting. |
Het hebben van een weerstandsvermogen waarbij de hoogte is afgestemd op de risico’s die gelopen worden. | Coalitieakkoord | Presenteren van een geactualiseerde risicoberekening. |
Waar mogelijk nu of op termijn een verlaging van de lokale belastingdruk. | Coalitieakkoord | Voor de OZB in 2017 geen inflatieverhoging van 1,6% en een verlaging van 1%. |
Belastingheffing | Collegeprogramma Regulier. | Harmonisatie belastingverordeningen. Onderzoek digitaal raadplegen en digitaal aanslagen te ontvangen. |
Wat hebben we ervoor gedaan?
8. Financiën & Belastingen
Financiële positie
De gemeente Nuenen heeft in 2017 de ingeslagen weg naar beter doorgezet. De begroting was al structureel sluitend en de jaarrekening 2017 laat een positief saldo van € 9.008.839,- zien.
In 2017 is ruimte gevonden om de gewenste lastenverlaging door te voeren, zowel op de afvalstoffenheffing als op de onroerende zaakbelasting.
We lopen uiteraard nog steeds grote risico's op diverse terreinen. Maar daar staat tegenover dat ook het weerstandsvermogen verder is verbeterd. Bij de jaarrekening 2016 is de ratio weerstandsvermogen al ruim boven de 1 gekomen, en de verhoging zet nu door naar 1,89. Na de voorgestelde resultaatbestemming wordt de ratio zelfs 2,69. Hiermee staan we sterk om de uitdagingen die op ons afkomen in de komende tijd aan te gaan.
Een sluitende begroting is een begroting die structureel en reëel in evenwicht is, met goed onderbouwde bedragen. Daarnaast willen we enig weerstandsvermogen om financiële tegenvallers op te vangen en dekking te hebben voor financiële risico's die we voorzien. Het aantrekken en uitzetten van geldleningen en het verlenen van garanties doen we alleen in het kader van onze publieke taak.
We hanteren een systematiek van integrale financiering tegen een omslagrente die afgeleid is van de werkelijke rentelast van de gemeentelijke begroting.
Efficiency
In Dommelvalleiverband streven we naar gezamenlijk efficiencywinst. Het gebruik van één gezamenlijk financieel softwarepakket en de zoveel mogelijk geharmoniseerde vorm van de P&C-documenten zijn daar voorbeelden van. In 2017 is het geharmoniseerde kwijtscheldingsbeleid en invorderingsproces geïmplementeerd.
Gewijzigde financiële wetgeving
Met ingang van 2017 zijn ingrijpende wijzigingen doorgevoerd in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV). De veranderingen hebben op zeven hoofdlijnen plaatsgevonden:
1. Uniforme indeling in taakvelden;
2. Uniforme basisset van beleidsindicatoren;
3. Uniforme basisset van financiële kengetallen;
4. Verbeterde informatie over verbonden partijen;
5. Vernieuwing accountantscontrole;
6. Inzicht in overhead en kosten;
7. Aanpassingen van het stelsel van baten en lasten.
De veranderingen zijn doorgevoerd in de financiële systemen en P&C producten, voor het eerst in de begroting 2017. De financiële verordening is in 2017 geactualiseerd.
Vennootschapsbelasting
Met ingang van 1 januari 2016 geldt de Vennootschapsbelasting voor gemeenten. De voorlopige aanslagen voor boekjaar 2016 en 2017 zijn opgelegd door de belastingdienst en zijn verantwoord in deze jaarstukken. Over 2016 gaat het om een bedrag van € 28.076,- en over 2017 om € 70.580,-.
8. Financiën & Belastingen
Lokale lasten
Het is continu van belang om de afweging te maken tussen gemeentelijke voorzieningen enerzijds en de lastendruk anderzijds.
De hoogte van de OZB is afgeleid van de WOZ-waarde (een percentage). Jaarlijks stellen we nieuwe WOZ-waarden vast. De aanslagen zijn gebaseerd op de WOZ-waarden met een waardepeildatum die 1 jaar voorafgaand aan het belastingjaar ligt. Bij het berekenen van de tarieven is rekening gehouden met de gemiddelde waardeontwikkeling. Daarnaast houden we rekening met de uitbreiding van het aantal woningen en panden in de gemeente. In 2017 is het tarief niet verhoogd met het vastgestelde inflatiepercentage, maar verlaagd met 1%.
Platform “MijnOverheid”
De digitale berichten en documenten zijn in 2017 via het online platform MijnOverheid naar de aangesloten burgers verstuurd. Inwoners die niet aangemeld waren, hebben hun documenten op de ‘vertrouwde’ wijze via de post ontvangen.
Nieuwe belastingapplicatie
In 2017 is er een begin gemaakt met de aanbesteding van de belastingapplicatie. Het is de bedoeling dat vanaf 2019 de nieuwe applicatie in gebruik wordt genomen.
Harmoniseren
Met ingang van 2017 voert Dienst Dommelvallei de afvalstoffenheffing uit voor de gemeente Nuenen. Voor de rioolheffing blijven we gebruik maken van de diensten van Brabant Water. De grondslag voor de rioolheffing blijft het daadwerkelijk waterverbruik.
De teksten en het format van de tarieventabel en de belastingverordeningen zijn zoveel mogelijk aangesloten op de modelverordeningen van de VNG. Op het moment zijn er verder geen ingrijpende veranderingen in de wijze van heffen van gemeentelijke belastingen.
8. Financiën & Belastingen
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
De algemene uitkering uit het gemeentefonds vormt het grootste deel van onze inkomsten. De mutaties als gevolg van de decembercirculaire 2016, meicirculaire 2017 en septembercirculaire 2017 zijn in de begroting verwerkt via het raadsvoorstel decemberwijziging (14-12-2017). De werkelijke ontvangsten zijn verwerkt in de jaarrekening, inclusief de decembercirculaire 2017 en uitkeringsspecificatie januari 2018.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage verbonden partijen
Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
Doel en openbaar belang
Inkoopuitgaven maken een zeer groot deel uit van de jaarlijkse begroting. Door samenwerking kunnen gemeenten hun inkoop professionaliseren. Daarnaast vertaalt de kwaliteit van inkoop zich direct in de kwaliteit van producten, diensten en werken. Integer en efficiënt inkopen heeft een positieve uitstraling naar burgers, het bedrijfsleven en de eigen medewerkers. Goed ingerichte inkoopprocessen vergroten het vertrouwen van de samenleving in de manier waarop gemeenschapsgeld wordt besteed.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gewijzigde Aanbestedingswet 2012 (Aw 2012) laat voldoende ruimte over om eigen beleid te voeren op het gebied van inkopen en aanbesteden. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid waarborgt de naleving van wet- en regelgeving, een doelmatige inkoop en bestuurlijke integriteit. Het inkoopbeleid gaat uit van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur: openheid, objectiviteit en zorgvuldigheid. Door gebruik te maken van objectieve voorwaarden, kunnen gemeenten de keuze voor een leverancier verantwoorden. Deze helderheid biedt ook voordelen voor ondernemers, die weten waar ze aan toe zijn.
Veranderingen en ontwikkelingen
Sinds 2013 hebben gemeenten te maken met de Aanbestedingswet 2012. Op 1 juli 2016 zijn de wijzigingen op de Aanbestedingswet 2012 in werking getreden. Hiermee zijn de nieuwe Europese aanbestedingsrichtlijnen opgenomen in de Nederlandse wetgeving. Door de wijzigingen in de Aanbestedingswet hebben we te maken gekregen met wijzigingen in de dagelijkse inkooppraktijk.
Risico’s
Door deel te nemen aan BIZOB wordt het risico op juridische procedures door onjuiste inkoop- en aanbestedingstrajecten verkleind.
Afbreukrisico van geen deelname
De aansluiting bij BIZOB is een keuze voor continuïteit in organisatorische en personele zin voor de invulling van de inkoopfunctie. Naast het mislopen van de mogelijk gunstigere prijzen en/of hogere kwaliteit, ligt er een afbreukrisico op gebied van efficiencyverbetering, rechtmatigheid en een versterking van de expertise.
Alternatieven voor geen deelname
In plaats van aansluiting bij BIZOB kan ook gekozen worden voor het volledig intern invullen van de inkoopfunctie. Daarnaast kan een commercieel inkoopbureau worden ingehuurd om gelijksoortige ondersteuning te bieden.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten in Zuidoost-Brabant (behoudens Eindhoven, Helmond, Valkenswaard), Schijndel, Veghel en Uden en 3 samenwerkingsverbanden in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Vanuit Dommelvallei + (6 gemeenten) zijn twee stichtingsbestuurders gekozen.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Gebaseerd op het aantal afgenomen dagen.
2017
2017: 6 dagen x 42 weken. x voorlopig bedrag van € 550,- per dag.
138600
Incidentele inhuur
691
Totaal
116.191
In 2017 is het bestemmingsresultaat 2016 van € 8.742,66 uitbetaald.
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Prognose
Eigen vermogen
645.523
666.145
Vreemd vermogen
513.495
575.176
Resultaat boekjaar
177.764
297.059
Bijdrage verbonden partijen
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
Doel en openbaar belang
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De BNG biedt een compleet pakket van financiële diensten met faciliteiten voor elektronisch betalingsverkeer, rekening-courant, financieren en beleggen, treasury en aanvullende adviesdiensten. De organisatie is gebaseerd op korte lijnen en centrale bundeling van kennis, zodat er altijd snel en adequaat oplossingen kunnen worden aangedragen voor alle bankzaken.
Veranderingen en ontwikkelingen
De strategie van de BNG is met de klant mee te bewegen. Dit wordt gedaan door met diensten op maat in te spelen op de veranderende behoeften van de klanten. De financiële diensten omvatten kredietverlening, advies, betalingsverkeer, elektronisch bankieren en vermogensbeheer en gebiedsontwikkeling De BNG participeert ook in publiek-private samenwerking.
Risico’s
De BNG is na de Staat een van de grootste emittenten van Nederland. Het door de bank uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, en AA+ van Standard & Poor’s en AA+ van Fitch.
Afbreukrisico van geen deelname
n.v.t.
Alternatieven voor geen deelname
n.v.t.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de aandeelhouders. Dit zijn uitsluitend overheden.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Als aandeelhouder: J. Pernot (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Gemeente Nuenen bezit 1.755 aandelen à € 2,50 zijnde in totaal
€ 4.388,-.
De dividenduitkering is afhankelijk van de resultaten. Hierbij streeft de BNG niet naar een maximaal, maar naar een redelijk rendement op het eigen vermogen.Het dividend wordt jaarlijks uitgekeerd en heeft betrekking op het voorafgaande boekjaar.
2017
2.878
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
Eigen vermogen
4.486.000.000
4.953.000.000
Vreemd vermogen
149.514.000.000
135.072.000.00
Resultaat boekjaar
369.000.000
393.000.000
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 30.660 | 31.023 | 30.938 | -85 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 760 | 1.221 | 9.746 | -8.525 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 113 | 722 | 459 | -263 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 3.839 | 1.272 | 1.840 | -568 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 3.726 | 550 | 1.381 | -305 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | 26.174 | 29.252 | 19.811 | -9.441 |