Ga naar de inhoud van deze pagina.
Nuenen / Jaarrekening 2017
  • Samenvatting
    • Algemene toelichting en inleiding bij programma's
    • 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
    • 2. Veiligheid & Handhaving
    • 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
    • 4. Verenigingen & Accommodaties
    • 5. Wonen & Leefomgeving
    • 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
    • 7. Economie, Toerisme & Recreatie
    • 8. Financiën & Belastingen
    • Overzicht algemene dekkingsmiddelen
    • Overzicht onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Beleidsindicatoren
    • Balans
    • Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
    • Toelichting op de balans
    • Niet in de balans opgenomen verplichtingen
    • Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
    • Het overzicht van baten en lasten per taakveld
    • Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
      • Vennootschapsbelasting
      • Begrotingsrechtmatigheid
      • Analyse overzicht van baten en lasten
      • Overzicht onvoorzien
      • Overzicht van de incidentele baten en lasten
      • Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
      • Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
    • Overzicht van investeringen en projecten
      • Overzicht van reserves en voorzieningen
      • Toelichting op de reserves
      • Toelichting op de voorzieningen
    • Controleverklaring
  • Bijlage Single information single audit (SISA)
  • Bijlage Vangnetregeling Participatiewet 2017
  • Bijlage Monitor Sociaal Domein
  • Home
  • Jaarrekening
  • Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
  • Analyse overzicht van baten en lasten

Financiën

Analyse overzicht van baten en lasten

Analyse overzicht van baten en lasten

1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening

1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

8.025.000

Realisatie 2017

8.218.000

Saldo excl. mutaties reserves

-193.000

Mutaties reserves (saldo)

102.000

Verklaring van het saldo

-91.000

Nr

Omschrijving

Baten Bestuur

1

Rijk van Dommel en Aa:
De gemeente Nuenen voert voor het Rijk van Dommel en Aa de financiële administratie. Binnen het Rijk van Dommel en Aa werken in 2017 zeven gemeenten samen. Omdat dit jaar minder kosten zijn gemaakt binnen het Rijk van Dommel en Aa (zie hieronder) dan verwacht, zijn er ook minder inkomsten benodigd om de gehele kosten te dekken. De ontvangsten die dit jaar niet benodigd bleken, blijven voor volgend jaar beschikbaar.

I

-26.000

2

Voorzieningen:
De hoogte van de voorziening wethouderspensioenen wordt bepaald op basis van zogenaamde actuariële waardeberekeningen. Bij deze berekeningen is een rekenrente gehanteerd van 1,648%. Vorig jaar bedroeg deze 0,864%. De stijging van de rekenrente leidt tot een afname van de berekende voorziening. Dit geeft een aanzienlijk voordeel voor de exploitatie.

I

91.000

3

Overige verschillen

I

10.000

Totaal baten Bestuur

75.000

Lasten Bestuur

4

Rijk van Dommel en Aa:
Zoals hierboven aangegeven, voert de gemeente Nuenen de financiële administratie voor het Rijk van Dommel en Aa. Dit jaar is niet het verwachte jaarlijks benodigde budget uitgegeven, voornamelijk doordat er een nieuwe interne structuur dient te worden opgezet in relatie met het afvallen van een tweetal gemeenten (Laarbeek en Someren). De bedragen die niet benodigd zijn geweest, zijn volgend jaar beschikbaar.

I

33.000

Voorzieningen:
Naar aanleiding van het Kafi-onderzoek is de gemeente een civiele procedure gestart. De rechtbank heeft in haar vonnis bepaald dat gemeente bepaalde kosten en schaden moet vergoeden aan de wederpartij. Partijen zijn over de hoogte van de vergoeding met elkaar in gesprek (mediation). De te betalen kosten en schaden worden geschat op een maximaal bedrag van € 300.000,-. Hiervoor is een voorziening gevormd.
De resterende € 39.000,- is het bedrag dat begroot was als storting in de voorziening wethouderspensioenen. Deze storting heeft niet plaatsgevonden maar er heeft een vrijval plaatsgevonden, zie bij baten.

I

-261.000

5

Overige verschillen

I

-9.000

Totaal lasten Bestuur

-237.000

Baten Burgerzaken

6

Leges persoonsdocumenten
Begroting is gebaseerd op het verwachte aantal af te geven persoons-documenten. In de praktijk blijken trends lastig te voorspellen. Zo is het aantal afgegeven reisdocumenten groter dan verwacht doordat de verwachte piek eind 2016 uitbleef. Veel inwoners kwamen pas in 2017 om hun al in 2016 verlopen reisdocument, te vernieuwen.
Ook het aantal nieuw afgegeven rijbewijzen is hoger dan vooraf verwacht.

I

66.000

7

Overige verschillen

I

21.000

Totaal baten Burgerzaken

87.000

Lasten Burgerzaken

8

Burgerlijke stand:
Er zijn minder materialen aangeschaft dan vooraf verwacht en het aantal uren ondersteuning is lager uitgevallen dan vooraf verwacht.

I

30.000

9

Verkiezingen:
De kosten van de Tweede Kamer verkiezing in maart 2017 waren in verhouding hoger dan de vorige verkiezingen in 2016. Daarnaast is sprake geweest van onvoorziene materiaalvervanging zoals hokjes, borden e.d.

I

-25.000

10

Leges persoonsdocumenten:
Zie toelichting hierboven bij baten.

I

-103.000

11

Salarissen taakveld Burgerzaken:
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld is er een nadelig verschil tussen geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit komt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan de grondexploitaties dan vooraf begroot. Onder taakveld Overhead is dit gespecificeerd.

I

-46.000

12

Overige verschillen

I

8.000

Totaal lasten Burgerzaken

-136.000

Baten Overhead

13

Personele kosten
Het voordeel op de baten heeft te maken met inkomsten uit zwangerschapsuitkeringen en de inkomsten uit de detachering van een medewerker aan het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost. Beide waren niet opgenomen in de begroting.

I

55.000

14

Overige verschillen

I

18.000

Totaal baten Overhead

73.000

Lasten Overhead

15

Huisvesting gemeentehuis:
Doordat de kosten voor de nutsvoorzieningen lager uitvallen dan geraamd (€ 13.000,-), beveiliging (€ 4.000,-) en de schoonmaakkosten lager uitvallen (€ 30.000,-) heeft dit geleid tot bijgaand voordeel. Het voordeel op de schoonmaakkosten is structureel, de andere twee incidenteel.

I/S

47.000

16

Huisvesting CMD:
Lasten waren op taakveld Overhead begroot. Aangezien het feitelijk directe kosten zijn hebben we de werkelijke baten en lasten verantwoord op taakveld Wijkteams (waar CMD onder valt) in programma 3. Daarom ontstaat op taakveld Overhead een 'voordeel' (en op programma 3 een nadeel). We stellen voor deze overheveling structureel aan te passen.

S

29.000

17

Personeelskosten afdelingen:
Er is een nadeel op personele kosten. Maar het hier gepresenteerde verschil is maar een deel van het totale plaatje. De verschillen op salariskosten worden onderaan deze tabel apart gespecificeerd.
Gedeeltelijk wordt dit gecompenseerd door hogere baten, zie boven.

I

-102.000

18

Dienst Dommelvallei:
De concept-jaarrekening 2017 van de GR Dienst Dommelvallei sluit met een positief resultaat. Dit resultaat wordt conform de statuten teruggestort naar de deelnemende gemeenten, aandeel gemeente Nuenen is € 125.000,-. Bij tussentijdse rapportages in 2017 van Dienst Dommelvallei is € 8.000,- aanvullende bijdrage betaald. Daarnaast is voor kosten I&A € 20.000,- betaald conform de jaarstukken 2016 van de GR. (De kosten I&A worden zoals afgesproken onttrokken uit de bestemmingsreserve I&A, zie onder).
Verder zijn meer salariskosten direct doorbelast naar taakvelden dan begroot, zodat op deze overheadpost een voordeel is van € 56.000,-.

I

153.000

19

Saldi kostenplaatsen
Doordat er in 2017 minder directe salariskosten zijn toegerekend aan de grondexploitatie dan begroot, blijft ook de doorbelasting van de overhead aan de grondexploitatie achter ten opzichte van de begroting. Dit zorgt voor een nadelig effect op taakveld Overhead.

I

-196.000

20

Overige verschillen

I

14.000

Totaal lasten Overhead

-55.000

Mutaties reserves programma 1

21

Onttrekking aan de bestemmingsreserve I&A voor de werkelijke kosten van I&A, zoals opgenomen in de begroting Dienst Dommelvallei. Deze onttrekking was niet begroot op programma 1 maar op programma 8. Voor programma 1 betekent dit een voordeel.

I

102.000

Totaal

-91.000

Personele kosten

Begroting

Realisatie

Verschil

Salarissen

5.795.446

5.849.482

-54.036

Inhuur

895.302

877.321

17.981

Pensioenen voormalig personeel

43.464

61.797

-18.333

Overige personeelskosten

220.418

193.255

27.163

Opbrengsten (detachering e.d.)

-45.098

-101.088

55.990

Totaal

6.909.532

6.880.768

28.764

Analyse overzicht van baten en lasten

2. Veiligheid & Handhaving

2. Veiligheid & Handhaving

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

1.305.000

Realisatie 2017

1.262.000

Saldo excl. mutaties reserves

43.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

43.000

Nr

Omschrijving

Baten Crisisbeheersing en brandweer

1

Overige verschillen

I

-2.000

Totaal baten Crisisbeheersing en brandweer

-2.000

Lasten Crisisbeheersing en brandweer

2

Overige verschillen

I

13.000

Totaal lasten Crisisbeheersing en brandweer

13.000

Baten Openbare en veiligheid

3

Overige verschillen

I

0

Totaal baten Openbare en veiligheid

0

Lasten Openbare en veiligheid

4

Openbare orde en veiligheid:
In 2017 is bij de jaarrekening € 63.000,- extra beschikbaar gesteld voor de programmatische aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit (raadsvoorstel Budgetten vanuit 2016 ten laste van de reserve vrije bestedingsruimte). In 2017 zijn er extra inspanningen geleverd, onder andere een integrale actie op het bedrijventerrein Eeneind. Deze inspanningen hebben geen beslag gelegd op het extra budget. We houden van het budget daarom ca. € 60.000,- over.
(Dit voordeel heeft uiteindelijk geen effect op het exploitatieresultaat, omdat dit uit de reserve vrije bestedingsruimte zou worden bekostigd. Zie ook programma 8.)

I

63.000

5

Salarissen taakveld Openbare orde en veiligheid
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld is er een nadelig verschil tussen geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit komt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan de grondexploitaties dan vooraf begroot. Onder taakveld Overhead (programma 1) is dit gespecificeerd.

I

-29.000

6

Overige verschillen

I

-2.000

Totaal lasten Openbare en veiligheid

32.000

Totaal

43.000

Analyse overzicht van baten en lasten

3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd

3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

13.398.000

Realisatie 2017

13.390.000

Saldo excl. mutaties reserves

8.000

Mutaties reserves (saldo)

14.000

Verklaring van het saldo

22.000

Nr

Omschrijving

Baten Openbaar basisonderwijs

1

Overige verschillen

I

0

Totaal baten Openbaar basisonderwijs

0

Lasten Openbaar basisonderwijs

2

Overige verschillen

I

-5.000

Totaal lasten Openbaar basisonderwijs

-5.000

Baten Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

3

Bewegingsonderwijs voortgezet onderwijs:
De kosten voor gebruik gymzalen worden verhaald op het Nuenens College. Dit was in 2017 hoger dan begroot. Zie ook hieronder bij de lasten.

I

32.000

4

Overige verschillen

I

14.000

Totaal baten Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

46.000

Lasten Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

5

Bewegingsonderwijs voortgezet onderwijs:
De kosten voor gebruik gymzalen worden verhaald op het Nuenens College. Dit was in 2017 hoger dan begroot. Zie ook hierboven bij de baten.

I

-33.000

6

Leerlingenvervoer:
De aanbesteding die in 2017 is gedaan voor het leerlingenvervoer lijkt financieel goed uit te pakken. De kosten vallen in 2017 € 63.000,- lager uit dan begroot. We zullen in de loop van 2018 bekijken of dit een structureel effect betreft.

I

63.000

7

Kinderopvang:
Kosten van toezicht waren hoger dan ingeschat vanwege nieuwe wetgeving en de benodigde aanpassingen. Daarnaast zijn ook uitgaven aan vroeg- en voorschoolse educatie hierin opgenomen. (Hier staat een rijksbijdrage tegenover zodat de baten ook hoger zijn.)

I

-27.000

8

Overige verschillen

I

-2.000

Totaal lasten Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

1.000

Baten Samenkracht en burgerparticipatie

9

Vluchtelingen en nieuwkomers:
De gemeente Nuenen heeft uren geïnvesteerd voor de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum in Nuenen in 2016. Dat is niet doorgegaan. Het rijk heeft voor gemeenten die onkosten hebben gemaakt een vergoeding beschikbaar gesteld. Als gemeente hebben wij een aanvraag ingediend om in aanmerking te komen voor vergoeding. Het was onduidelijk wanneer en hoe hoog deze vergoeding zou zijn. Eind 2017 ontving de gemeente deze inkomsten vanuit het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Het betrof een bedrag van € 32.725,-. Het was te kort dag om deze gelden in te zetten voor een van de deelprojecten binnen het project vergunninghouders.

I

31.000

Totaal baten Samenkracht en burgerparticipatie

31.000

Lasten Samenkracht en burgerparticipatie

10

Maatschappelijke dienstverlening:
Kosten van inloop GGZ staan bij ander taakveld in sociaal domein (wordt in analyse sociaal domein meegenomen, hier een onderschrijding van € 20.000,-). Op het budget voor burgerinitiatieven (€ 25.000,-) is in 2017 geen beroep gedaan.
Van het budget van € 25.000,- incidentele participatiesubsidies is € 13.000,- niet besteed.

I

63.000

12

Wijkaccommodaties onderhoud gebouwen:
De gemeente is in september 2017 met terugwerkende kracht per 1-1-2017 eigenaar geworden van een viertal gebouwen vanuit de overeenkomst met Helpt Elkander. Voor het dagelijks onderhoud waren deze middelen jaarlijks geraamd. De begrote bedragen zijn op normen gebaseerd, de werkelijke onderhoudskosten vielen lager uit. Bij het opnemen van deze verworven gebouwen in het beheerplan zal ook het budget voor dagelijks onderhoud worden herzien.

I

44.000

13

Collectief vervoer:
In 2017 werd een volumedaling verwacht van het aantal deelnemers. Daarom werd de begroting ook niet omhoog bijgesteld voor 2017. Echter deze volumedaling bleek in Nuenen niet het geval. Er was zelfs een stijging van het aantal deelnemers aan de Taxbus. Daarbij kwamen extra kosten vanwege de aansprakelijkheidsstelling van Cibatax en nagekomen kosten over 2016. Dit alles veroorzaakte in 2017 een tekort op de begroting.

I

-32.000

14

Salarissen taakveld Samenkracht en burgerparticipatie
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld is er een nadelig verschil tussen geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit komt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan de grondexploitaties dan vooraf begroot. Onder taakveld Overhead (programma 1) is dit gespecificeerd.

I

-28.000

15

Overige verschillen: hierin vallen enkele overschotten op budgetten die samenhangen met sociaal domein, maar onder de grens van € 25.000,- vallen (Coördinatie lokale zorg jongeren € 24.000,-, Zorg en veiligheid € 15.000,-).

I

56.000

Totaal lasten Samenkracht en burgerparticipatie

103.000

Baten Wijkteams

16

Overige verschillen

I

11.000

Totaal baten Wijkteams

11.000

Lasten Wijkteams

17

CMD/Eerstelijnsloket:
Zie monitor Sociaal Domein

I

117.000

18

Overige verschillen

I

-13.000

Totaal lasten Wijkteams

104.000

Baten Inkomensregelingen

19

Participatiewet bijstandsverlening:
Er is een voorschot voor vergunninghouders ontvangen. Dit voorschot was niet in de begroting opgenomen. Dit blijft buiten de berekening van de vangnetregeling.

I

132.000

20

Bbz: Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bedrijfskredieten starters en gevestigden en uitvoering levensonderhoud gevestigden)
Het verschil wordt deels veroorzaakt doordat het voorschot van het Rijk in de begroting niet is aangepast aan de afgegeven beschikking. Daarnaast is er minder uitkering terugontvangen dan begroot omdat er veel minder verstrekkingen zijn geweest aan bedrijfskredieten (deze regeling is gedeeltelijk declarabel bij het Rijk). Zie ook hieronder bij de lasten.

I

-109.000

21

Overige verschillen

I

11.000

Totaal baten Inkomensregelingen

34.000

Lasten Inkomensregelingen

22

Participatiewet bijstandsverlening:
De uitgaven van de uitkeringen en de loonkostensubsidies zijn iets hoger uitgevallen dan geraamd (€ 19.000,-).
De afwikkeling van de vangnetregeling over 2015 is in 2017 ontvangen en is daarom bij de decemberwijziging als bate in de begroting 2017 bijgeraamd. Dit was onterecht, want was al in 2016 verantwoord (€ 60.000,-).

I

-79.000

23

Bbz, Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bedrijfskredieten starters en gevestigden en uitvoering levensonderhoud gevestigden):
Er zijn geen weinig aanvragen geweest waardoor de advieskosten laag zijn gebleven. Verder is in de begroting een bedrag geraamd voor bedrijfskredieten van € 100.000,-, maar er is in 2017 geen krediet verstrekt.

I

111.000

24

Bijzondere bijstand:
De advieskosten zijn lager dan begroot (weinig adviezen gevraagd). De uitgaven voor bijzondere bijstand zijn in de laatste 4 maanden van het jaar hoger uitgevallen dan was ingeschat. In de laatste 4 maanden zijn er meer vergunninghouders gehuisvest dan vooraf ingeschat.

I

-41.000

25

Overige verschillen

I

17.000

Totaal lasten Inkomensregelingen

8.000

Baten Begeleide participatie

26

Overige verschillen

I

0

Totaal baten Begeleide participatie

0

Lasten Begeleide participatie

27

Sociale werkvoorziening:
Betreft een verschuiving met Wmo en Jeugd. Wordt in de analyse sociaal domein meegenomen. Conform afspraak wordt het Wsw-deel van het participatiebudget één op één doorbetaald aan WSD.

I

66.000

28

Overige verschillen

I

-2.000

Totaal lasten Begeleide participatie

64.000

Baten Arbeidsparticipatie-instrumenten gericht op toeleiding naar werk

29

Overige verschillen

0

Totaal baten Arbeidsparticipatie-instrumenten gericht op toeleiding naar werk

0

Lasten Arbeidsparticipatie-instrumenten gericht op toeleiding naar werk

30

Salarissen taakveld Arbeidsparticipatie:
Verschil tussen geraamde en werkelijk bestede uren aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden, er zijn geen verschillen 'onderaan de streep' bij salariskosten (taakveld Overhead)

I

34.000

31

Overige verschillen

I

-2.000

Totaal lasten Arbeidsparticipatie-instrumenten gericht op toeleiding naar werk

32.000

Baten Maatwerkvoorzieningen (WMO)

32

Overige verschillen

I

3.000

Totaal baten Maatwerkvoorzieningen (WMO)

3.000

Lasten Maatwerkvoorzieningen (WMO)

33

Salarissen taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO) :
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld is er een nadelig verschil tussen geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit komt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan de grondexploitaties dan vooraf begroot. Onder taakveld Overhead (programma 1) is dit gespecificeerd.

I

-68.000

34

Overige verschillen

I

-15.000

Totaal lasten Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-83.000

Baten Maatwerkdienstverlening 18+

35

Eigen bijdrage Wmo
Zie monitor Sociaal Domein

I

-130.000

36

PGB Wmo
Zie monitor Sociaal Domein

I

142.000

Totaal baten Maatwerkdienstverlening 18+

12.000

Lasten Maatwerkdienstverlening 18+

37

Wmo Ondersteuning/hulp bij huishouden
Zie monitor Sociaal Domein

I

138.000

38

Wmo 2015 (begeleiding e.d.)
Zie monitor Sociaal Domein

I

57.000

39

PGB Wmo
Zie monitor Sociaal Domein

I

502.000

40

Overige verschillen

I

8.000

Totaal lasten Maatwerkdienstverlening 18+

705.000

Baten Maatwerkdienstverlening 18-

41

PGB Jeugd
Zie monitor Sociaal Domein

I

56.000

42

Overige verschillen

I

17.000

Totaal baten Maatwerkdienstverlening 18-

73.000

Lasten Maatwerkdienstverlening 18-

43

PGB Jeugd
Zie monitor Sociaal Domein

I

38.000

44

Uitvoeringskosten jeugdzorg
Uit dit budget is € 30.000,- voor 21 voor de jeugd (regionale jeugdvoorzieningen), de inkoop door de gemeente Eindhoven € 7.000,- en contractbeheer door Bizob (€ 23.100,-) betaald. De begroting was niet toereikend om deze kosten te dekken.

I

-31.000

45

Jeugdhulp
Zie monitor Sociaal Domein

I

-1.050.000

46

Overige verschillen

I

13.000

Totaal lasten Maatwerkdienstverlening 18-

-1.030.000

Baten Geëscaleerde zorg 18+

47

Overige verschillen

0

Totaal baten Geëscaleerde zorg 18+

0

Lasten Geëscaleerde zorg 18+

48

Overige verschillen
Verschuiving met maatschappelijke dienstverlening, zie boven bij lasten Samenkracht en burgerparticipatie

I

-20.000

Totaal lasten Geëscaleerde zorg 18+

-20.000

Baten Geëscaleerde zorg 18-

49

Overige verschillen

0

Totaal baten Geëscaleerde zorg 18-

0

Lasten Geëscaleerde zorg 18-

50

Veilig Thuis
Zie monitor Sociaal Domein

I

-60.000

51

Overige verschillen

I

-15.000

Totaal lasten Geëscaleerde zorg 18-

-75.000

Baten Volksgezondheid

52

Overige verschillen

0

Totaal baten Volksgezondheid

0

Lasten Volksgezondheid

53

Overige verschillen

I

-5.000

Totaal lasten Volksgezondheid

-5.000

Mutaties reserves programma 3

I

14.000

Totaal

22.000

Analyse overzicht van baten en lasten

4. Verenigingen & Accommodaties

4. Verenigingen & Accommodaties

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

2.190.000

Realisatie 2017

1.268.000

Saldo excl. mutaties reserves

922.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

922.000

Nr

Omschrijving

Baten Onderwijshuisvesting

1

Huisvesting Basisonderwijs:
Er zijn meer inkomsten uit verhuur geweest door indexering. Daarnaast is meer aan onderhoudsbijdrage ontvangen van scholen.

I

26.000

2

Huisvesting Voortgezet onderwijs:
Betreft doorbelasting aan Nuenens College van bouwwerkzaamheden en kosten Wederikdreef (zie ook onder bij lasten).

I

33.000

Totaal baten Onderwijshuisvesting

59.000

Lasten Onderwijshuisvesting

3

Huisvesting Basisonderwijs:
Er is een eenmalige meevaller ontstaan met de overdracht van de scholen van Helpt Elkander naar de gemeente, doordat voor één school de huur maar voor een half jaar was afgeraamd.

I

87.000

4

Kapitaallasten

I

3.000

5

Overige verschillen
Hieronder vallen de kosten voor het Nuenens College, die we hebben doorbelast (zie boven bij baten). Anderzijds zijn de middelen van de doordecentralisatie lager dan begroot door een lager leerlingenaantal.

I

-9.000

Totaal lasten Onderwijshuisvesting

81.000

Baten Sportbeleid en activering

6

Overige verschillen

0

Totaal baten Sportbeleid en activering

0

Lasten Sportbeleid en activering

7

Overige verschillen

I

1.000

Totaal lasten Sportbeleid en activering

1.000

Baten Sportaccommodaties

8

Sporthal De Hongerman:
Woningbouwvereniging Helpt Elkander heeft de sporthal eind 2017 aan de gemeente overgedragen, conform de in 2016 gesloten overeenkomst. De taxatie levert een eenmalige boekwinst op van € 800.000,-. De sporthal is geactiveerd op de balans en wordt afgeschreven in lijn met de geldende regels voor activering, waardering en afschrijving van vaste activa.

I

800.000

9

Groene sportvelden:
De huren van de sportaccommodaties op basis van draagkracht zijn niet geïnd. De gebruikers zijn nu in onderhandeling over een meerjaren-contract, waarin de huurprijzen worden opgenomen. Vooralsnog hebben de gebruikers de aangeboden overeenkomsten niet getekend en is er geen grond om huren te innen.

S

-53.000

10

Overige verschillen

I

19.000

Totaal baten Sportaccommodaties

766.000

Lasten Sportaccommodaties

11

Overige verschillen

I

14.000

Totaal lasten Sportaccommodaties

14.000

Totaal

922.000

Analyse overzicht van baten en lasten

5. Wonen & Leefomgeving

5. Wonen & Leefomgeving

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

1.277.000

Realisatie 2017

-6.653.000

Saldo excl. mutaties reserves

7.930.000

Mutaties reserves (saldo)

-272.000

Verklaring van het saldo

7.658.000

Nr.

Omschrijving

Baten Beheer overige gebouwen en gronden

1

Overige verschillen

I

7.000

Totaal baten Beheer overige gebouwen en gronden

7.000

Lasten Beheer overige gebouwen en gronden

2

Afwaardering percelen naar reële marktwaarde (conform eisen BBV)

I

-54.000

3

Overige verschillen: bestaat uit enkele afwijkingen kleiner dan € 25.000,-, zoals gronden verspreide percelen (€ 20.000,-) en directe salariskosten (€ 14.000,-).

I

-41.000

Totaal lasten Beheer overige gebouwen en gronden

-95.000

Baten Begraafplaatsen

4

Overige verschillen

I

15.000

Totaal baten Begraafplaatsen

15.000

Lasten Begraafplaatsen

5

Overige verschillen

I

-18.000

Totaal lasten Begraafplaatsen

-18.000

Baten Ruimtelijke ordening

6

Overige verschillen

I

22.000

Totaal baten Ruimtelijke ordening

22.000

Lasten Ruimtelijke ordening

7

Overige verschillen

I

15.000

Totaal lasten Ruimtelijke ordening

15.000

Baten Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

8

Bouwgrondexploitatie:
Het positieve resultaat op het grondbedrijf bedraagt € 7.499.000,- bestaande o.a. uit tussentijdse winstnemingen (€ 6.993.000,-) en vrijval van de verliesvoorziening (€ 651.000,-). Hier staat wel de rentebijschrijving op de verliesvoorziening tegenover (-€ 145.000,-).
De baten en lasten op de bouwgrondexploitatie en overboeking balans moeten in samenhang worden bezien.

I

-1.676.000

9

Bouwgrond storting reserve bovenwijkse voorzieningen:
De extra opbrengst komt voornamelijk doordat een nacalculatie van de verkoop van bouwveld A in grondexploitatie Nuenen West heeft plaatsgevonden. Hierdoor is een extra storting in de reserve bovenwijkse voorzieningen gedaan.

I

112.000

10

Overige verschillen

I

-6.000

Totaal baten Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

-1.570.000

Lasten Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

11

Bouwgrondexploitatie:
Zie hierboven bij baten grondexploitatie.
Onderdeel van dit verschil is een afwijking tussen geraamde en werkelijke salariskosten aan dit taakveld van ca. € 150.000,-. Dit is een voordeel op dit taakveld maar een nadeel op het rekeningresultaat (zie ook programma 1).

I

9.330.000

12

Rente grex
De rentebijschrijving geschiedt achteraf op basis van het werkelijke rentetarief. Hierdoor ontstaan afwijkingen. Zie ook programma 8.

I

-48.000

13

Saldi kostenplaatsen
Doordat er in 2017 minder directe salariskosten zijn toegerekend aan de grondexploitatie dan begroot, blijft ook de doorbelasting van de overhead aan de grondexploitatie achter ten opzichte van de begroting. Dit zorgt voor een voordelig effect op dit programma en een nadelig effect op Overhead (zie programma 1).

I

257.000

Totaal lasten Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

9.539.000

Baten Wonen en bouwen

14

Huisvesting woonwagenbewoners:
De huurinkomsten voor standplaatsen en woonwagens zijn lager. Daarvoor zijn diverse oorzaken:
- de huurinkomsten zijn structureel te hoog geraamd. Dit wordt aangepast;.
- de standplaats is leeg en dus wordt geen huur geïnd;
- bewoning wordt gedoogd i.v.m. overdracht naar Helpt Elkander. Om te voorkomen dat huurbescherming wordt opgebouwd, wordt voor deze adressen alleen een administratieve vergoeding gevraagd.
€ 23.000,- is daarmee structureel van aard.

I/S

-25.000

15

Overige verschillen

I

-1.000

Totaal baten Wonen en bouwen

-26.000

Lasten Wonen en bouwen

16

Overige verschillen: bestaat uit enkele afwijkingen kleiner dan € 25.000,-, met name op de WABO (€ 22.000,-)

I

40.000

Totaal lasten Wonen en bouwen

40.000

Mutaties reserves

17

Heeft grotendeels betrekking op de reserves bouwgrondexploitatie (storting fondsen en mutatie algemene reserve bouwgrond). Daarnaast is € 97.000,- minder onttrokken dan begroot uit het fonds rood voor groen.

I

-271.000

Totaal

7.658.000

Analyse overzicht van baten en lasten

6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer

6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

1.330.000

Realisatie 2017

1.406.000

Saldo excl. mutaties reserves

-76.000

Mutaties reserves (saldo)

560.000

Verklaring van het saldo

484.000

Nr

Omschrijving

Baten verkeer en vervoer

1

Overige verschillen

I

25.000

Totaal baten verkeer en vervoer

25.000

Lasten verkeer en vervoer

2

Salarissen taakveld Verkeer en vervoer:
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld is er een nadelig verschil tussen geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit komt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan de grondexploitaties dan vooraf begroot. Onder taakveld Overhead (programma 1) is dit gespecificeerd.

I

-47.000

3

Overige verschillen

I

-33.000

Totaal lasten verkeer en vervoer

-80.000

Baten parkeren

4

Overige verschillen

I

0

Totaal baten parkeren

0

Lasten parkeren

5

Overige verschillen

I

-6.000

Totaal lasten parkeren

-6.000

Baten openbaar vervoer

6

Europalaan / HOV 2
Zie project 41001 HOV2 in § 3.8. In de fasering van de raming van het krediet HOV2 uit het verleden is uitgegaan van een volledig afronding van het project in 2017. Doordat de definitieve afrekening van het project en de laatste termijnen zijn uitgesteld naar 2018, zal ook dan pas het laatste gedeelte van de subsidie worden ontvangen. Vandaar zijn de baten lager in 2017 dan verwacht, alsook de lasten (zie hieronder).

I

-442.000

Totaal baten openbaar vervoer

-442.000

Lasten openbaar vervoer

7

Europalaan / HOV 2
Zie project 41001 HOV2 in § 3.8 en de tekst hierboven.

I

488.000

8

Saldi kostenplaatsen
Dit betreft de overheadkosten die samenhangen met de interne salarislasten die zijn toegeschreven aan het project HOV2. Zie ook programma 1 bij Overhead.

I

-44.000

9

Overige verschillen

I

-7.000

Totaal lasten openbaar vervoer

437.000

Baten riolering

10

Opbrengst riolering
Er is een hoger totaal aan waterverbruik geweest waardoor er meer
inkomsten zijn gegenereerd dan vooraf was geraamd.

I

80.000

11

Overige verschillen

I

14.000

Totaal baten riolering

94.000

Lasten riolering

12

Uitvoering planmatig Vrijverval riolering
De kosten voor het onderhoud van de riolering fluctueren. Ze zijn sterk gerelateerd aan de werkzaamheden, die gedurende het jaar aan het licht komen. Is er bijvoorbeeld veel wortelingroei dan nemen de kosten voor het reinigen toe. In 2017 zijn relatief weinig problemen geconstateerd waardoor de kosten lager waren.
Ook is er een meevaller geweest bij de uitvoering van de eerste fase van de werkzaamheden voor de kaderrichtlijn water. De investeringen die door het samenwerkingsverband waterportaal zijn uitgevoerd waren goedkoper dan verwacht waardoor onze gemeente ook minder hoefde bij te dragen.

I

36.000

13

Voorziening riolering
Door de hogere opbrengsten en lagere kosten (zie hierboven) is de storting in de voorziening hoger dan verwacht. Door de middelen in de voorziening te storten blijven ze beschikbaar voor toekomstige uitgaven voor riolering.

I

-215.000

14

Overige verschillen
In 2017 heeft restitutie plaatsgevonden van te veel betaalde kosten voor electra over de jaren 2012 t/m 2016.

I

30.000

Totaal lasten riolering

-149.000

Baten afval

15

Verwerking huishoudelijk afval
De vergoeding voor het verpakkingsafval (o.a. PMD) uit het Nedvang Afvalfonds is hoger uitgevallen dan was geraamd, vanwege de toename van de hoeveelheid ingezameld PMD met 50 ton en de verhoging van de vermarktingsvergoeding voor kunststof met € 30,- per ton.

51.000

16

Dienstverlening overige afvalstoffen
Betreft de ontvangen vergoeding voor het textiel en de ontvangsten voor nieuwe milieupassen. De vergoeding voor het textiel was geraamd als negatieve uitgave, maar is uiteindelijk geboekt als inkomst. Dit maakt dat er in de baten een voordeel is, maar (zie hieronder) in de lasten een nadeel.

87.000

17

Milieustraat
Er is € 27.000 meer aan de poort geïnd dan verwacht, vanwege de toename van het aantal bezoekers voor bouw- en sloopafval en grond.

27.000

18

Overige verschillen

I

25.000

Totaal baten afval

190.000

Lasten afval

19

Verwerking huishoudelijk afval
De kosten van transport, sortering en vermarkting van het PMD-afval zijn als gevolg van een hoger aanbod van PMD € 72.000,- hoger dan geraamd.
De kosten van overslag en transport van het restafval naar locatie Attero Moerdijk zijn € 24.000,- lager uitgevallen dan was begroot.Daarnaast zijn er meevallende kosten van voorlichting, onderhoud ondergrondse containers en incidentele uitgaven (€ 7.000,- lager dan verwacht).

I

41.000

20

Dienstverlening overige afvalstoffen
Doordat (zie hierboven) de werkelijk ontvangen vergoedingen voor het textiel als baten geboekt zijn en niet (zoals in de begroting was opgenomen) als negatieve last, ontstaat in de lasten een nadeel. Deze zijn echter niet zo hoog als het voordeel op de baten. Dit heeft te maken met een hogere vergoeding voor papier en glas dan waar vanuit was gegaan.

I

-38.000

21

Voorziening afval
Als gevolg van fors minder aanbod van restafval zijn de kosten per saldo lager dan was verwacht.

I

-184.000

22

Overige verschillen

I

-2.000

Totaal lasten afval

-183.000

Baten milieubeheer

23

Overige verschillen

I

25.000

Totaal baten milieubeheer

25.000

Lasten milieubeheer

24

Overige verschillen

I

13.000

Totaal lasten milieubeheer

13.000

Mutaties reserves programma 6

25

Reserves
De reserves openbare verlichtingen en speelvoorzieningen zijn in 2017 vrijgevallen ten gunste van de algemene reserve. Investeringen, die voorheen vanuit deze reserves werden betaald, worden voortaan geactiveerd en afgeschreven. Dit is het gevolg van wijzigingen in het BBV waarbij investeringen met maatschappelijk nut verplicht geactiveerd moeten worden.

I

560.000

Totaal

484.000

Analyse overzicht van baten en lasten

7. Economie, Toerisme & Recreatie

7. Economie, Toerisme & Recreatie

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

2.867.000

Realisatie 2017

2.465.000

Saldo excl. mutaties reserves

402.000

Mutaties reserves (saldo)

0

Verklaring van het saldo

402.000

Nr.

Omschrijving

Baten economische ontwikkeling

1

Voorzieningen

I

-10.000

Totaal baten economische ontwikkeling

-10.000

Lasten economische ontwikkeling

2

Bedrijfsleven:
De bijdrage voor de Stichting Regionaal Ontwikkelingsfonds Werklocaties van het Stedelijk Gebied Eindhoven is pas later nodig omdat de oprichting van de stichting later plaats heeft gevonden dan gedacht.
Er is gekozen de evaluatie van het economisch beleid te koppelen aan de ondernemerspeiling en daardoor is het extra budget dat hiervoor in 2017 beschikbaar was niet gebruikt.

I

31.000

3

Overige verschillen

I

7.000

Totaal lasten economische ontwikkeling

38.000

Baten bedrijfsloket en-regelingen

4

Overige verschillen

I

-7.000

Totaal baten bedrijfsloket en-regelingen

-7.000

Lasten bedrijfsloket en-regelingen

5

Overige verschillen

I

1.000

Totaal lasten bedrijfsloket en-regelingen

1.000

Baten economische promotie

6

Overige verschillen

I

-3.000

Totaal baten economische promotie

-3.000

Lasten economische promotie

7

Overige verschillen

I

10.000

Totaal lasten economische promotie

10.000

Baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

8

Overige verschillen

0

Totaal baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

0

Lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

9

Cultureel Centrum.
Het merendeel van de afwijking is het gevolg van het niet helemaal benutten van het beschikbare budget voor de kwartiermaker (zie ook raadsvoorstel 22 februari 2018). Tevens stellen we vast dat de exploitatie door ASP heeft geresulteerd in een lager bedrag dan was overeengekomen.

I

49.000

10

Cultureel centrum onderhoud gebouwen
In december 2016 is € 50.000,- extra beschikbaar gesteld voor de technische infrastructuur. Momenteel wordt het plan uitgewerkt door de kwartiermaker. Zodra meer duidelijkheid is over de toekomst van het Klooster wordt dit onderhoud opgepakt.

I

61.000

11

Overige verschillen

I

-13.000

Totaal lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

97.000

Baten musea

12

Overige verschillen

I

0

Totaal baten musea

0

Lasten musea

13

Overige verschillen

I

9.000

Totaal lasten musea

9.000

Baten cultureel erfgoed

14

Overige verschillen

I

0

Totaal baten cultureel erfgoed

0

Lasten cultureel erfgoed

15

Overige verschillen

I

9.000

Totaal lasten cultureel erfgoed

9.000

Baten openbaar groen en (openlucht) recreatie

16

Verkoop openbaar groen:
We hebben in 2017 hogere opbrengsten uit verkoop openbaar groen gerealiseerd dan geprognotiseerd. Dit heeft onder andere te maken met aanpassing van de grondprijs voor voorstroken en aanpak van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond.

I

39.000

17

Overige verschillen

I

12.000

Totaal baten openbaar groen en (openlucht) recreatie

51.000

Lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie

18

Watergangen
Het wegwerken van achterstallig onderhoud aan watergangen heeft niet geheel plaatsgevonden in 2017.

I

40.000

19

Natuur- en landschapsontwikkeling
In 2017 is er een aanvraag ingediend voor subsidie bij de provincie voor de aanleg van flora en fauna tunnels langs de Hooidonksche Beek. Deze tunnels zijn de basis voor de ecologische inrichting van de beek. De provincie heeft in 2017 de subsidie niet toegekend vanwege een overschrijding van het subsidieplafond. In 2018 wordt een nieuwe aanvraag ingediend.

I

97.000

20

Salarissen taakveld Openbaar groen en (openlucht)recreatie:
Vanaf 2017 zijn wij verplicht om directe salariskosten toe te rekenen aan taakvelden. Op dit taakveld is er een voordelig verschil tussen geraamde en werkelijke directe salariskosten. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het rekeningresultaat. Dit komt doordat er in 2017 minder uren zijn toegerekend aan de grondexploitaties dan vooraf begroot. Onder taakveld Overhead (programma 1) is dit gespecificeerd.

I

55.000

21

Overige verschillen

I

15.000

Totaal lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie

207.000

Totaal

402.000

Analyse overzicht van baten en lasten

8. Financiën & Belastingen

8. Financiën en Belastingen

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2017

-29.802.000

Realisatie 2017

-20.864.000

Saldo excl. mutaties reserves

-8.938.000

Mutaties reserves (saldo)

-831.000

Verklaring van het saldo

-9.769.000

Nr

Omschrijving

Baten Resultaat van de rekening van baten en lasten

1

Overige verschillen

0

Totaal baten Resultaat van de rekening van baten en lasten

0

Lasten Resultaat van de rekening van baten en lasten

2

Resultaat na bestemming
Het gerealiseerde exploitatieresultaat is positiever dan het begrote resultaat. De grootste verschillen met de begroting zijn:

Grondexploitatie

€ 7.968.000,-

Verlaging voorziening wethouderspensioenen

€ 130.000,-

Vorming risicovoorziening civiele procedure

-/-€ 300.000,-

Boekwinst sporthal De Hongerman

€ 800.000,-

Inkomensregelingen: voorschot Participatiewet voor vergunninghouders

€ 139.000,-

Huisvesting basisonderwijs

€ 113.000,-

Sociaal domein (voorlopig)

-/-€ 220.000,-

Overige verschillen < € 100.000,-

-/-€ 63.000,-

Totaal verschil werkelijk-begroot resultaat

€ 8.567.000,-

I

-8.567.000

Totaal lasten Resultaat van de rekening van baten en lasten

-8.567.000

Baten Treasury

3

Rente grex
Zie programma 5

I

48.000

4

Geldleningen langer dan 1 jaar
Er is zoveel als mogelijk gewerkt met kasgeldleningen, om deze reden minder lasten en de kasgeldleningen hadden een negatieve rente (inkomsten).

I

-145.000

Totaal baten Treasury

-97.000

Lasten Treasury

5

Kapitaallasten
Er is minder rente toegerekend aan de reserves en er zijn meer rente- inkomsten grondexploitaties.

I

153.000

Totaal lasten Treasury

153.000

Baten OZB woningen

6

Overige verschillen

I

4.000

Totaal baten OZB woningen

4.000

Lasten OZB woningen

7

Overige verschillen

I

7.000

Totaal lasten OZB woningen

7.000

Baten OZB niet-woningen

8

Onroerende zaakbelastingen niet-woningen
De totale WOZ-waarde van niet-woningen is in 2017 (ten opzichte van 2016) licht gedaald, waar ten tijde van het opstellen van de begroting (medio 2016) nog werd uitgegaan van een lichte stijging. Hierdoor zijn de baten van OZB eigenaren niet-woningen lager dan begroot.

I

-27.000

Totaal baten OZB niet-woningen

-27.000

Lasten OZB niet-woningen

9

Overige verschillen

0

Totaal lasten OZB niet-woningen

0

Baten Belastingen overig

10

Overige verschillen

I

-13.000

Totaal baten Belastingen overig

-13.000

Lasten Belastingen overig

11

Overige verschillen

I

-2.000

Totaal lasten Belastingen overig

-2.000

Baten Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

12

Algemene uitkering gemeentefonds
Alle circulaires uitkeringsspecificaties van het gemeentefonds zijn verwerkt. In totaal hebben we in 2017 € 56.000,- meer ontvangen dan begroot. Het grootste verschil wordt gevormd door de decentralisatie-uitkering Verhoogde asielinstroom (gebaseerd op opvang vergunninghouders in de afgelopen periode), waarvoor Nuenen € 57.593,- meer ontvangt in 2017. Daarnaast is de uitkeringsfactor lager (minus € 26.000,-), zijn er hoeveelheidsverschillen (plus € 14.000,-) en een nabetaling over 2015 en 2016 (plus € 10.000,-).

I

56.000

13

Overige verschillen

I

-7.000

Totaal baten Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

49.000

Lasten Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

14

Overige verschillen

I

10.000

Totaal lasten Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

10.000

Baten Overige baten en lasten

15

Overige verschillen

0

Totaal baten Overige baten en lasten

0

Lasten Overige baten en lasten

16

Onvoorziene lasten
Mutatie voorziening dubieuze debiteuren. De debiteuren worden jaarlijks geanalyseerd op onzekerheid van inning. Per 31-12-2017 is geconstateerd dat de voorziening met € 88.000,- opgehoogd moet worden.

I

-88.000

17

Overige verschillen

4.000

Totaal lasten Overige baten en lasten

-84.000

Baten Vennootschapsbelasting (vpb)

18

Overige verschillen

0

Totaal baten Vennootschapsbelasting (vpb)

0

Lasten Vennootschapsbelasting (vpb)

19

Er is een aanvullende aangifte vennootschapsbelasting gedaan over 2017, die nog niet was begroot.

-43.000

Totaal lasten Vennootschapsbelasting (vpb)

-43.000

Mutaties reserves programma 8

20

De reserves openbare verlichtingen en speelvoorzieningen zijn in 2017 vrijgevallen ten gunste van de algemene reserve (€ 568.000,-). Zie ook programma 6, valt tegen elkaar weg.
Er was € 113.000,- begroot als onttrekking uit de reserve algemene risicovoorziening voor de kosten van I&A (Dienst Dommelvallei). Bij het opstellen van de begroting 2017 was de reserve I&A nog niet ingesteld. De werkelijke kosten zijn wel uit de reserve I&A onttrokken, conform afspraak, zie programma 1 (€ 102.000,-). op dit programma dus een nadeel van € 113.000,-.
Bij het raadsvoorstel Budgetten vanuit 2016 ten laste van reserve vrije bestedingsruimte (september 2017) heeft de raad extra geld beschikbaar gesteld voor een aantal projecten in 2017. Op enkele posten zijn deze projecten niet doorgegaan of uit reguliere budgetten betaald, zoals aanpak ondermijning en opvang vergunninghouders. In totaal is hierdoor € 116.000,- minder uit de reserve vrije bestedingsruimte onttrokken. Bij programma 2 resp. 3 zijn de hier tegenover staande voordelen gemeld.
Tot slot is € 33.000,- MOR niet besteed (Meerjarenuitvoeringsprogramma Openbare Ruimte) die ten laste van reserve zou worden gebracht.

-831.000

Totaal

-9.769.000

Zoeken